Winkelketens waarschuwen voor zwarte tijden

Nieuws

In opdracht van Comeos, de organisatie van de winkelketens, onderzocht de ULB de evolutie binnen de retailsector. De totale winkeloppervlakte blijft toenemen maar de consumptie daalt. Daardoor nemen omzet en ­rendement per vierkante meter af.

Het aantal verkooppunten neemt wel af, maar de gemiddelde oppervlakte per winkel wordt groter, vooral in Vlaanderen, waar de gemiddelde winkeloppervlakte in tien jaar tijd met 53 vierkante meter steeg tot 259 vierkante meter.

Momenteel is er in heel België een totale verkoopoppervlakte van 18,8 miljoen. In tien jaar tijd verdwenen er 12.500 verkooppunten. "Jaarlijks komt er 0,5 procent vierkante meter bij, terwijl de omzet per vierkante meter jaarlijks met 0,7 procent daalt", waarschuwt Dominique Michel, de ceo van Comeos.

De daling van het aantal verkooppunten leidt tot meer leegstand, niet alleen in de ­steden maar ook in de rand. Michel roept de gemeenten op om een visie op de winkel­straten te ontwikkelen, in ­samenspraak met de gewesten. "Dan weten de handelaars vooraf of ze een kans maken om te mogen openen." Wie een vergunning aanvraagt, zou ook sneller groen of rood licht moeten krijgen. In Nederland duurt een vergunningsprocedure slechts 13 weken.

 

image001

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››