Welke impact heeft de formatienota op de voedingshandel?

Nieuws

De formatienota van de Vivaldi-regering telt bijna 150 pagina’s en bevat een waaier aan thema’s. Buurtsuper.be focust zich in deze korte nota op 10 punten die voor zelfstandige supermarkten en speciaalzaken belangrijk zijn.

Het gaat onder meer om: 

- maatregelen om de loopbaanduur van werknemers op te trekken
een ‘Wederopbouwreserve’ die ondernemingen die door de coronacrisis zijn getroffen in staat stellen om de komende jaren hun winst op een fiscaalgunstige manier in de onderneming te kunnen houden
- het recht op opleidingsdagen voor werknemers
- de verlenging van de vrijstelling van werkgeversbijdragen voor de aanwerving van de eerste werknemer
de invoering van een impactanalyse bij nieuwe regelgeving die de administratieve rompslomp moet verminderen
- de bestrijding van deloyale concurrentie om met het oog op de bescherming van ondernemers en kmo’s
- de monitoring van de prijzenevolutie binnen de agro food sector
- fiscale en parafiscale maatregelen om het nettoloon te verhogen van de laagste en laagste-midden lonen
- een verhaalrecht voor de eindverkoper ten aanzien van de producent bij de wettelijke garantieregeling
- de strijd tegen de plasticsoep (verpakkingen!) en de mogelijke invoering van een soort statiegeld in overleg met de deelstaten
- audits naar de werking en een reflectie over de voogdij van het FAVV (welke voogdijminister?)
- en last but not least ... de bestrijding van winkeldiefstal

Voor de complete impactnota, klik hier! 

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››