Wat als een klant weigert een mondmasker te dragen?

Nieuws

In tegenstelling tot wat sommige persartikels beweren, is er in het Ministerieel Besluit geen bepaling dat zaakvoerders niet kunnen beboet worden als klanten geen mondmasker dragen. Dit betekent dat je als ondernemer de nodige maatregelen moet treffen om de verplichting uit het Ministerieel Besluit te doen naleven.

Concreet wil dat zeggen dat je bijvoorbeeld aan de ingang van je winkel een affiche hangt met duidelijke vermelding dat elke klant een mondmasker moet dragen en dat je klanten die dat niet doen hiertoe aanmaant.

We bevelen daarom aan om, als een klant halsstarrig blijft weigeren, de politie te bellen zodat zij kunnen optreden. Als je die stappen hebt gezet, kan je bijgevolg ook geen boete krijgen, vermits zaakvoerders van winkels niet het recht hebben om iemand buiten te zetten.  

Hier nog eens de belangrijkste regels: 

Welke regels gelden er voor klanten?
Iedereen vanaf 12 jaar (klanten, personeel, …) is verplicht om een mondmasker - of elk ander alternatief in stof - te dragen in winkels en winkelcentra. Indien dit omwille van medische redenen niet mogelijk is, kan een gelaatsscherm gedragen worden. Onder winkels verstaan we: vestigingen toegankelijk voor het publiek die zich bezighouden met kleinhandel en/of dienstverlening begrepen, zoals bijvoorbeeld supermarkten, kruidenierszaken, slagerijen, bakkerijen, broodjeszaken, garages, apothekers, wasserijen, banken, verzekeringskantoren, boekenwinkels …

In winkelcentra mag het masker worden verwijderd enkel en alleen voor de tijd die strikt noodzakelijk is voor de consumptie van eten en drinken. Indien de consumptie plaatsvindt in een horecazaak, zijn de horecaregels van toepassing. In de niet publiek toegankelijke delen van winkels en winkelcentra is het niet verplicht een mondmasker te dragen op de dubbele voorwaarde dat deze delen volledig gescheiden zijn van de publiek toegankelijke delen, en dat dit niet in strijd is met de eventueel geldende gids en protocol.

Wie is verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving in de winkels?
Het is de verantwoordelijkheid van de eigenaar van de winkel om de regels van social distance en van het dragen van een mondmasker te laten naleven. De eigenaar moet de adequate maatregelen nemen om dit te doen naleven. Als ze een beroep doen op een beveiligingsfirma, moet dat in overeenstemming zijn met de wet 2 oktober 2017 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid.

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››