Viroloog Van Gucht nuanceert kans op besmetting in supermarkt

Nieuws

In een interview aan het Nieuwsblad stelt viroloog Steven Van Gucht dat het risico op besmetting in een supermarkt bijzonder klein is. De inmiddels bekende viroloog antwoordt hiermee op de onzekerheid die sommige mensen voelen bij hun supermarktbezoek.

In de smalle gangen van een supermarkt lukt het zelden om de nodige social distancing te bewaren. Toch hoeft u zich daar volgens Steven Van Gucht niet al te veel zorgen om te maken.

In een interview bekende de viroloog zelf geen mondmasker te dragen in de supermarkt omdat het risico op besmetting daar bijzonder klein is. “Iemand kruisen in de supermarkt houdt een laag risico in”, zegt hij. “Het is niet zo dat er een walm van het virus rond mensen hangt dat je zomaar kan infecteren. Ik ga er dan wel van uit dat mensen die in de supermarkt komen geen symptomen vertonen van Covid-19, want die horen thuis te blijven. Als de persoon die je kruist niest of hoest, is het risico groter.”

Vraag is dan waar de grens ligt tussen een laag en een hoog risico. “Onder hoog risico verstaan we gesprekken van ongeveer 15 minuten op minder dan anderhalve meter”, zegt Van Gucht. “Dat is een richtwaarde, geen exacte wetenschap. 5 of 10 minuten kan ook al voldoende zijn. Naast de afstand is dus ook de duur van het contact van belang.”  Ook zonder een babbeltje kan het contact een hoog risico inhouden.

“Eigenlijk gaat het om alle situaties waarin je voor langere tijd in elkaars gezelschap verkeert”, zegt Van Gucht. “Een kwartier naast iemand op de trein zitten, bijvoorbeeld. Vanaf het moment dat iemand begint te praten, wordt het risico groter. Zulke situaties zullen zich wellicht het vaakst voordoen op het werk. Daarom is het dan wel verplicht om een mondmasker te dragen.”

 

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››