Verpakkingsvrije supermarkt moet makkelijk blijven

Nieuws

Buurtsuper.be bezocht onlangs met een 20-tal supermarktzaakvoerders verschillende Nederlandse supermarkten, waaronder Ekoplaza. Volgens EkoPlaza en startup PuurBezorgd heeft de verpakkingsvrije supermarkt enkel maar kans op slagen indien ze zich meer op gemak richt.

"De verpakkingsvrije supermarkt heeft kans van slagen indien ze zich meer op gemak richt, niet duurder is dan het reguliere alternatief en vaker in het straatbeeld te zien is." Dat stellen startup PuurBezorgd en biologische supermarkt Ekoplaza in het Nederlandse vakblad RetailTrends.

In verpakkingsvrije supermarkten moeten consumenten doorgaans hun eigen potten en flessen meenemen, om deze dan in de winkel te vullen. “Mensen willen af en toe wel verpakkingsvrij kopen, maar er is een grote groep die vooral kiest voor gemak”, stelt Steven IJzerman, kwaliteitsmanager bij de biologische supermarkt Ekoplaza. De supermarkt kiest daarom voor plasticvrije producten en liet een speciale, recyclebare verpakkingslijn ontwikkelen.

Eerder kende Nederland de verpakkingsvrije supermarkten Bag & Buy en Opgeweckt Noord. Beide initiatieven hebben hun deuren moeten sluiten. Sinds dit jaar is de Rotterdamse startup PuurBezorgd actief in Nederland. Bij PuurBezorgd worden de producten in weckpotten geleverd en bij een volgende bestelling weer meegenomen. “We zien dat gemak mensen over de streep trekt”, zegt medeoprichter Martijn Bijmolt. "Als er meer verpakkingsvrije supermarkten opstaan, dan groeit de sector en wordt het steeds gemakkelijker naakte producten te ontwikkelen en in te kopen, waardoor de kosten voor verpakkingsvrije alternatieven ook omlaag gaat. De taart wordt dan niet op een andere manier verdeeld, maar wordt groter. Dat is het voordeel ervan”, aldus IJzerman.

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››