Tradionele supermarkt verliest tweemaal aan frisdrankentaks

Nieuws Productnieuws

Een half jaar na de invoering van de suikertaks blijkt dat consumptie van frisdranken niet vermindert. Wel gaan consumenten bij de harddiscount op zoek naar goedkopere alternatieven voor de vertrouwde merken of ze steken de grens over om daar hun voorraad in te slaan. Tweemaal verlies is dit voor de traditionele supermarkt.

Sinds 1 januari kost een blikje limonade van 33 cl 1 eurocent meer, een fles van één liter is 3 eurocent duurder geworden. Met deze prijsstijging, beter bekend als de suikertaks, wilde minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open Vld) de Belg aanzetten tot een gezondere levensstijl, maar dat blijkt voorlopig niet te lukken. Dit blijkt onder meer uit cijfers van marktonderzoeksbureau GfK.

Belangrijkste redenen zijn:

• meeste consumenten ervaren de meerprijs van 3 eurocent per liter als verwaarloosbaar
• ruim voldoende, goedkopere alternatieven bij de hardiscounters
• ook voor de suikertaks staken al veel consumenten de grens over om hun voorraad frisdrank in te slaan. Voor hen is de suikertaks, hoe minimaal ook, een extra reden om dit te blijven doen

Grootste verliezer van deze verschuivingen is de traditionele supermarkt die een deel van zijn omzet verloren ziet gaan aan de harddiscount en een ander, almaar groter deel aan buitenlandse supermarkten.

Lees ook ›› Alle producten (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››