Tijdens lockdown winkelen we liever bij buurtsuper dan in Colruyt

Nieuws

In Het Laatste Nieuws verscheen een artikel die nog eens bevestigt wat we op www.buurtsuper.be reeds claimden. Dat de consument tijdens de coronacrisis liever naar de buurtsuper ging en liet het grootwarenhuis links liet liggen. Dat blijkt nu ook uit de jaarresultaten van Colruyt dat zijn boekjaar eind maart afsluit.

De voedingswinkels verwerkten toen hogere volumes, maar bij de niet-voedingsafdelingen, de foodservice en brandstofactiviteiten werden omzetdalingen genoteerd. Dat kwam onder meer omdat een aantal gespecialiseerde winkels uit de groep verplicht waren om de deuren te sluiten.

Die terugval van marktaandeel belette niet dat Colruyt-groep in zijn boekjaar 2019/2020 voor liefst 9,5 miljard euro aan goederen kon verkopen. Dat was 1,6% meer dan in het jaar voordien. Dat bedrag omvat niet alleen de omzet van de klassieke Colruyt-winkels, maar ook die van andere merken van de groep zoals OKay, Spar, Dreamland, Dreambaby, Dats24 en Fiets!, alsook die van een aantal buitenlandse filialen. Omdat die groep lichtjes wijzigde, geeft Colruyt ook een evolutie op vergelijkbare basis en die liet een vooruitgang van de verkopen met 1,7% zien.

Vooruitzichten voor het nieuwe boekjaar geeft Colruyt nog niet. Daarvoor is de onzekerheid over de coronacrisis nog te groot. Wel zegt het dat het zijn langetermijnstrategie consistent blijft uitvoeren en zijn klanten op elk moment de laagste prijs voor elk artikel blijft garanderen, ondanks de komst van nieuwe marktspelers. Hoewel het bedrijf geen namen noemt, is het duidelijk dat hiermee het Nederlandse Jumbo wordt bedoeld. Prognoses voor het hele jaar mogen pas worden verwacht op de algemene vergadering van aandeelhouders op 30 september.

 

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››