Thuisverbruik rood vlees en charcuterie daalt

Nieuws Productnieuws

Het thuisverbruik van vers rood vlees daalde in 2019 met 3% in volume. Voor charcuterie werd een daling van 0,6 % opgemeten. De Belg wisselt rood vlees af met gevogelte, vis en vegetarisch. Dat blijkt uit cijfers van GfK Belgium, dat de voedingsaankopen volgt bij 5000 Belgische gezinnen in opdracht van VLAM.

72% verklaart 1 tot 5 keer per week vlees (rood vlees én gevogelte en wild) te eten, 19% eet vaker vlees en 9% minder vaak of nooit (Bron: iVox feb 2020). De Belg blijft dus regelmatig en bewust genieten van een stukje vlees en hij wisselt af met vis en vegetarisch.

In de aankoopbeslissing steeg het belang van het land van herkomst van 52% die dit belangrijk vonden in 2013 naar 61% in 2020 en de productiemethode steeg van 42% naar 50%. Bij diegenen die belang hechten aan het land van herkomst, heeft 96% een voorkeur voor inlands. Ze hebben een voorkeur voor inlands vlees omdat dit vaak goedkoper is, omdat het de lokale economie ondersteunt, omdat er strenge controles en hoge normen zijn, omdat het milieuvriendelijker is (onder andere minder voedselkilometers) en omdat het verser is.

Een uitgebreidere toelichting over het thuisverbruik van vers vlees en van vleeswaren in 2019 inclusief grafieken vindt u op vlam.be/kennisbank.

Lees ook ›› Alle producten (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››