"Supermarkten stunten zich kapot"

Nieuws

Carrefour kondigde aan dat ze eind dit jaar 1.000 producten in prijs zal verlagen. Ook andere supermarkten zullen volgen. Volgens Buurtsuper.be is dit een slechte zaak voor de sector.

“Dergelijke stunts beïnvloeden de prijsperceptie van de consument, zodat die niet langer bereid is om een normale prijs voor voedingsproducten te betalen,” aldus Luc Ardies. “Dat is nefast voor de sector want op termijn heeft deze evolutie een negatieve impact op de kwaliteit van onze producten en de voedselveiligheid in het algemeen."

De actie van Carrefour loopt zeker tot 31 december. Wat daarna gebeurt, is nog niet duidelijk. De actie geldt zowel voor merkproducten als voor producten van het Carrefour-huismerk. Van kruidenierswaren tot diepvriesproducten, vers voedsel, vleeswaren, kaas, dranken, parfums en schoonmaakproducten, alle categorieën zijn vertegenwoordigd in de prijsverlagingen. Eerder dit jaar pakte Albert Heijn uit met promoties waar bij de aankoop van één product er twee gratis werden weggegeven. Met de komst van Jumbo maakt de supermarktsector zich op voor een nieuwe prijzenslag. Ook andere supermarkten plannen prijsverlagingen tijdens de - nochtans cruciale - eindejaarperiode. De decembermaand maakt immers voor de meeste supermarkten het verschil tussen winst of verlies voor het afgelopen boekjaar.

Luc Ardies van Buurtsuper.be: “Dit is ronduit een slechte zaak voor de sector. Vorig jaar verdiende de gemiddelde Belgische zelfstandige supermarkt € 91.126. Dit was een daling van 16% in vergelijking met het voorgaande jaar. Die winst dient om een buffer aan te leggen om regelmatig te kunnen investeren in noodzakelijke vernieuwingen. De jongste supermarktvernieuwingen kosten, afhankelijk van de formule en grootte van de supermarkt, gemiddeld 1 miljoen euro. Deze kunnen dus onmogelijk op tien jaar worden afgeschreven. In tijden van digitalisering en automatisering is dit onvoldoende. Aangezien zelfstandige supermarkten het doorgaans beter doen dan de supermarktketens, vermoeden wij dat de negatieve impact op de grootwarenhuizen en discounts nog groter is."

Bovendien hebben deze prijsverminderingen een bijkomend negatief effect. "Niettegenstaande de aangekondigde prijsverminderingen van Carrefour slechts betrekking hebben op 5% van het assortiment, is gebleken dat dergelijke stunts vooral een psychologisch effect hebben en op lange termijn de prijsperceptie van de consument beïnvloeden, zodat die niet langer bereid zal zijn om een normale prijs voor voedingsproducten te betalen.”

In Frankrijk wil overheid buitensporige promoties aanpakken en foodretailers een minimummarge van 10% opleggen voor verse producten. Daarnaast wil de Franse regering ook een verbod op de term ‘gratis’ invoeren (inclusief afgeleiden en synoniemen) bij de promotie van voedingsproducten.

Luc Ardies: “Niet iedereen gelooft in de Franse aanpak, maar daar erkent de overheid het probleem ten minste. In België lijkt iedereen die ratrace normaal te vinden en zelfs positief voor de consument. Men vergeet hierbij dat dergelijke evolutie nefast is voor de sector en op termijn een negatieve impact zal hebben op de kwaliteit van de producten en de voedselveiligheid in het algemeen.”

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››