Steeds meer hoeveproducten in buurtsuper

Nieuws

We vroegen aan VLAM om eens te onderzoeken in welke mate de consument het aanbod van lokale hoeveproducten in de buurtsuper apprecieert. Het resultaat? Drie op vier consumenten vindt dit ronduit een goede zaak. De bevraagde consumenten geven ook enkele tips voor buurtsupers.

Consumenten vinden dat wanneer hoeveproducten worden aangeboden in de buurtsuper de boer een eerlijke prijs krijg, hij kan op die manier ook een grotere omzet bekomen en zich focussen op het telen van zijn producten. Voor de consument is er tijdswinst omdat deze gezonde producten tijdens de gewone boodschappen kunnen worden meegenomen. Bovendien beschouwt men zo’n hoeveproducten als verser en milieuvriendelijker: er worden immers heel wat stappen overgeslagen en nodeloos transport vermeden. Voor de buurtsuper tenslotte bevestigt zo’n korte keten zijn imago van lokale anker in zijn gemeente of dorp.

De consumenten die zich eerder gereserveerd opstellen tegenover een dergelijk aanbod in de buurtsuper (1/4 van de ondervraagde consumenten), vragen zich af of die hoeveproducten niet duurder of minder vers zijn dan diegene die ze direct bij de boer kopen. Bijkomend vinden ze dat er op de boerderij meer beleving is.

Uit dit onderzoek komen er voor de buurtsupermarkten ook een aantal lessons to be learned: buurtsupers moeten duidelijk aangeven dat het een product recht van bij de lokale boer is, liefst van al in een apart hoekje of stand, er moeten regelmatig proevertjes worden voorzien en – last but not least – moet er zowel voor de boer als voor de consument een eerlijke prijs worden gerekend.

Buurtsuper.be ervaart dat in onze vluchtige, onzekere, complexe en ambigue samenleving de consument een houvast zoekt bij alles wat bekend, authentiek en lokaal is. “Dit gevoel wordt in het post-corona tijdperk alleen maar versterkt. De consument zal nog meer geneigd zijn om te kiezen voor een lokaal aanbod van gezonde en eerlijke producten. De verkoop van hoeveproducten in de buurtsuper zal hierdoor de komende maanden en jaren daarom nog stijgen”, aldus Luc Ardies van Buurtsuper.be.

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››