Steeds meer agressie in supermarkten
› NieuwsEen bewakingsagent van een Carrefour-supermarkt in Koksijde is dinsdagochtend zwaargewond geraakt na een duw van een klant. Steeds meer handelszaken krijgen te maken met agressie van klanten die de coronamaatregelen beu zijn. In de meeste gevallen gaat het om verbale agressie en woordenwisselingen. In een enkel geval leidt het tot een fysieke aanval.
In het kader van de coronamaatregelen is een winkelkar verplicht, maar daar had de klant van de Carrefour in Koksijde blijkbaar geen zin in. Het kwam daardoor tot een discussie met een bewakingsagent. De 59-jarige man kreeg een duw en kwam met zijn achterhoofd op de grond terecht. Het slachtoffer werd met een hersentrauma overgebracht naar het ziekenhuis van Veurne. De klant is voorlopig spoorloos, maar de politie is een onderzoek gestart om de verdachte op te sporen.
Buurtsuper.be stelt vast dat klanten steeds meer 'corona-moe' worden. Dat leidt tot woordenwisselingen. De Unizo-organisatie van supermarkten heeft eerder al een oproep gedaan tot wederzijds begrip.
Vaak zijn de discussies het gevolg van een toenemende polarisatie rond corona maatregelen waarvoor er aan de basis geen wettelijke verplichting is. Deze maatregelen geven helaas wel aanleiding tot een maatschappelijk opbod tussen voor- en tegenstanders, die diametraal tegenover elkaar komen te staan. Zo ontstaat er irritatie, langs beide zijden.
Buurtsuper.be roept de lokale bestuurders op om eerder te verbinden dan dit soort van issues te polemiseren. In enkele gevallen brengen de burgemeesters op sociale media zelf discussies rond corona maatregelen op gang. Gelukkig zijn er ook goede voorbeelden waar het lokaal bestuur en politie eerder bemiddelend optreden.