Standbeelden eren frietjes van de frituur

Nieuws

Naar goede gewoonte staat de laatste week van november in teken onze nationale trots: versgebakken, heerlijk goudgele frietjes van de frituur! Tijdens deze twintigste editie van de Week van de Friet brengen vijf bekende standbeelden ode aan de frietjes van de frituur.

Nergens anders ter wereld kan je zo’n lekkere frietjes eten als in België. De smaak en geur van de Belgische friet is uniek, net als onze frietkotcultuur die niet voor niets erkend werd tot immaterieel cultureel erfgoed. De frituur is dan ook ingebakken in ons straatbeeld. Een uniek Belgisch gegeven als frietjes van de frituur, verdient het om extra in de spotlight gezet te worden. Met de Week van de Friet wil VLAM iedereen nog eens laten stilstaan bij de smaak en beleving die zo uniek zijn aan de frietjes van de frituur.

Ode aan de friet: meer goud op straat
De acties tijdens Week van de Friet brengen dit jaar een uitgebreide ode aan onze Belgische trots. Door frietjes op onverwachte plaatsen in het straatbeeld te laten opduiken, wil VLAM iedereen herinneren aan de fierheid die ze terecht koesteren voor onze Belgische frieten.

Van 25 november tot 1 december zullen vijf steden verspreid over Vlaanderen hun liefde voor de Belgische friet kenbaar maken. Ze schakelen hun cultureel erfgoed in om een ode te brengen aan ons culinair erfgoed. Zo zijn respectievelijk standbeelden in Middelkerke, Kortrijk, Mechelen, Leuven en Hasselt een week lang uitgedost met een pakje frietjes van de frituur.

In Kortrijk en Middelkerke zullen haaientanden zelfs omgevormd worden tot puntzakken met frietjes!

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››