‘Snack & Chill’ helpt leerlingen meer groenten en fruit eten

Nieuws

Secundaire scholen die gezonde tussendoortjes willen aanbieden aan hun leerlingen kunnen zich inschrijven voor ‘Snack & Chill’. Dit project van het Vlaams Instituut Gezond Leven en partners brengt fruit, groenten en water met een smaakje op school voor een lage prijs. 19 scholen testten het project uit. ALDI, Colruyt en Delhaize bieden scholen korting aan om het voor leerlingen extra aantrekkelijk te maken.

Testproject valt in de smaak
Snack en Chill wil leerlingen van (buiten)gewone secundaire scholen gezonde tussendoortjes aanbieden op een ‘chille’ plek, zoals een winkeltje of bar. Een idee dat aanslaat. Tijdens het testproject kocht 47% van de leerlingen een stuk of wat hapklaar fruit, waarvan 75% meerdere keren. De 19 testscholen verkochten 4 à 6 weken groenten en fruit, minstens 1 keer per week. Het gezonde aanbod werd dus goed ontvangen en viel zelfs in de smaak.

Ondersteuning en begeleiding voor deelnemende scholen 
Scholen die zich inschrijven, krijgen een uitgebreid startpakket. Dat bevat o.a. een stappenplan met tips over hoe je het project vormgeeft, hoe je ervoor zorgt dat het in de smaak valt en hoe je leerlingen motiveert om ervoor te kiezen. Verder zijn er handige documenten, zoals voorbeeldmailtjes en -brieven voor leerlingen en ouders. En een online vragenlijst waarmee de school bij leerlingen kan polsen wat die juist willen als snacks. De eerste 150 scholen die zich inschrijven, krijgen een kit vol praktische materialen zoals snijplanken, messen … Dat wordt gefinancierd vanuit het Oog voor Lekkers-project.

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››