Regering neemt drastische maatregelen

Nieuws

In de nacht van vrijdag op zaterdag, om 24 uur meer specifiek, worden alle lessen in Belgische scholen opgeschort en moeten alle cafés, restaurants en discotheken de deuren sluiten. En dat tot en met 3 april, het begin van de Paasvakantie.

Dat is donderdagavond laat beslist tijdens politiek topberaad van de Nationale Veiligheidsraad.

Vanaf vrijdag middernacht moet, volgens de mededeling, het slot op alle publieke indoor en outdoor events.

Voorts moeten restaurants en cafés vanaf vrijdagnacht dicht, en dat tot 3 april, het begin van de paasvakantie. Behalve apotheken en voedingswinkels moeten de andere winkels tijdens het weekend sluiten. Tijdens de week mogen ze wél openblijven.

De zelfstandigenorganisaties Unizo en Horeca Vlaanderen dringen aan op een 'rampenfonds' voor de horeca, de kmo’s en de evenementensector zodat zij deze periode kunnen overleven en een faillissementengolf wordt vermeden.

Het openbaar vervoer blijft rijden, alleen wordt aan burgers gevraagd om hun verplaatsingen tot het strikt essentiële te beperken. De bedrijven wordt gevraagd de al genomen maatregelen - voor zoveel mogelijk thuiswerken en aandacht voor hygiëne - te versterken. De lessen op de scholen worden tot 3 april opgeschort, maar er wordt opvang voorzien voor kinderen van professionals uit de gezondheidszorg en voor kinderen van mensen die moeilijk in opvang kunnen voorzien. Er is beslist crèches wel open te houden.

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››