Regels voedingsspeciaalzaken verstrengd

Nieuws

De Veiligheidsraad maakte gisteren de voorwaarden bekend waarmee winkels uit de non-food rekening moeten houden als ze maandag 11 mei willen heropenen. Bewust of onbewust heeft ze er echter voor gezorgd dat de regels voor voedingsspeciaalzaken nu worden verstrengd.

Tot nog toe was er een beperking van 1 klant per 10 m² voor supermarkten, tuincentra en doe-het-zelf-zaken. In gewone winkels werd de social distancing toegepast van 1,5m. Met de aanpassing van de bestaande richtlijnen, die dus bedoeld zijn voor de heropening van niet-voedingswinkels, heeft de Veiligheidsraad echter al of niet onbewust de regels voor voedingsspeciaalzaken verstrengd.

Als in kleine winkels een maximum van 2 klanten moet worden toegepast, dan is dat ook voor de voedingsspeciaalzaken plots een probleem. In de gewone bakkers, slagers, groentewinkels, enz. is de klantenruimte meestal kleiner dan 20m². Maar er wordt aangeschoven met 1,5 m afstand waardoor op een ruimte van bijvoorbeeld 10 x 2 meter gemakkelijk vier klanten kunnen bediend worden.  

Met de nieuwe maatregel kunnen er niet alleen minder mensen in deze winkels binnen (en moeten ze dus buiten aanschuiven), maar er kunnen ook maar twee mensen tegelijk bediend worden. De bediening zal dus ook veel trager vooruit gaan, waardoor de aanschuifrij buiten exponentieel zal aangroeien.  

In een winkelstraat met andere winkels leidt dit tot problemen. Bovendien betekent dit dat deze voedingswinkels mensen op tijdelijke werkloosheid zullen moeten zetten. Immers, wanneer er slechts twee in plaats van vier of vijf mensen bediend kunnen worden, is er ook minder personeel nodig.  

UNIZO en Buurtsuper.be stellen als oplossing voor dat handelszaken onder de 20 m2 de afstandsregel van 1,5 m strikt toepassen, zondermeer. De sector heeft al twee maanden bewezen dat dit perfect kan zonder enig gevaar voor de volksgezondheid.

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››