Opnieuw stijging voor thuisverbruik vlees

Nieuws

Covid-19 heeft een enorme impact op de thuisverbruikcijfers. Daardoor lag de besteding aan verse voeding in het 2de kwart van 2020 maar liefst 22% hoger dan in hetzelfde kwartaal in 2019. Die impact merkt VLAM ook bij vlees, waar de dalende trend van de voorbije jaren is omgebogen tot een stijging.

Vers vlees

Voor vers vlees kwam het thuisverbruik in het 2de kwartaal van 2020 uit op 4,9 kg per capita, terwijl dit in het 2de kwartaal van 2019 slechts 4,0 kg per capita was (+23%). Voor de totale periode juli’19 – juni ’20 gaat het om een stijging met 4% tot 17,4 kg per capita.

Het volumeaandeel van vlees t.o.v. gevogelte, vis en vleesvervangers steeg ook in het 2de kwartaal van 2020, maar over de hele periode juli’19 – juni’20 noteren we wel een daling ten voordele van gevogelte.

Die stijging in het 2de kwartaal van 2020 merken we voor de diverse vleessoorten: rundvlees +21%, kalfsvlees +17%, varkensvlees +21% en vleesmengelingen zelfs +30%. Dit resulteert voor de periode juli’19 – juni’20 ook in stijgingen voor rundvlees en vleesmengelingen, voor kalfsvlees is er een stabilisatie en voor varkensvlees waren de andere kwartalen minder waardoor we hier een daling noteren.

In het 2de kwartaal deden vooral hard discount, de slager en korte keten het beter. Over de volledige periode juli’19 – juni’20 is hard discount de sterkste groeier: van 14,9% volumeaandeel naar 17,0%.

Vleeswaren

Ook voor vleeswaren noteren we gelijkaardige cijfers: stijging van 2,4 kg per capita in het 2de kwart van 2019 naar 2,8 kg per capita in het 2de kwart van 2020 (+15%) en voor de hele periode juli’19 – juni’20 een stijging met 4,1% (na een lichte daling de voorbije jaren).

Van de verschillende vleeswarensoorten kenden de zoutwaren het beste 2de kwartaal. Ook over de hele periode juli’19 – juni’20 winnen zij marktaandeel.

Bij de aankoopkanalen deden de supermarkten en de slager het in het 2de kwart in verhouding beter dan de ‘overige kanalen’. Over de hele periode juli’19 – juni’20 winnen hard discount en de buurtsupermarkten marktaandeel.

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››