Ook Colruyt verliest marktaandeel aan buurtsupers
› Nieuws
Een opmerkelijk artikel deze week in ‘De Standaard’ stelt dat het van 2013 is geleden dat Colruyt nog eens marktaandeel verloor. Consumenten winkelden meer lokaal en ook het thuiswerken speelde het winkelen om de hoek in de kaart.
Volgens Marc Hofman, algemeen directeur van de supermarktdivisie van Colruyt, gaat het niet om een desavouering van de Colruyt-formule. "Door corona is er een verschuiving van de markt. Kleinere winkels en buurtwinkels krijgen meer klanten, grotere formules minder. Dit is minder erg dan wat we in 2013 meemaakten."
Dat er met de Colruyt-formule zelf niets aan de hand is, moet ook blijken uit de verkoop van week tot week. "In periodes dat corona minder leeft bij de mensen, krijgen we opnieuw meer klanten in onze supermarkten", zei Hofman gisteren op de aandeelhoudersvergadering. Groepen als Carrefour en Delhaize die veel meer buurtsupers hebben, profiteren wel van de coronacrisis. "Maar ook Colruyt zet meer in op kleinere verkoopoppervlaktes. Zowel door kleinere Colruyt-supermarkten te openen als door de opening van winkels zoals Okay, Okay-compact en Bio-Planet. We openen vandaag in vierkante meters meer kleinere winkels dan grote Colruyt-supermarkten", zegt Hofman. '"We zullen dat blijven doen en dat heeft niets met corona te maken."