Ook Colruyt verliest marktaandeel aan buurtsupers

Nieuws

Een opmerkelijk artikel deze week in ‘De Standaard’ stelt dat het van 2013 is geleden dat Colruyt nog eens marktaandeel verloor. Consumenten winkelden meer lokaal en ook het thuiswerken speelde het winkelen om de hoek in de kaart.

Volgens Marc Hofman, algemeen directeur van de supermarktdivisie van Colruyt, gaat het niet om een desavouering van de Colruyt-formule. "Door corona is er een verschuiving van de markt. Kleinere winkels en buurtwinkels krijgen meer klanten, grotere formules minder. Dit is minder erg dan wat we in 2013 meemaakten."

Dat er met de Colruyt-formule zelf niets aan de hand is, moet ook blijken uit de verkoop van week tot week. "In periodes dat corona minder leeft bij de mensen, krijgen we opnieuw meer klanten in onze supermarkten", zei Hofman gisteren op de aandeelhoudersvergadering. Groepen als Carrefour en Delhaize die veel meer buurtsupers hebben, profiteren wel van de ­coronacrisis. "Maar ook Colruyt zet meer in op kleinere verkoopoppervlaktes. Zowel door kleinere Colruyt-supermarkten te openen als door de opening van winkels zoals Okay, Okay-compact en Bio-Planet. We openen vandaag in vierkante meters meer kleinere winkels dan grote Colruyt-supermarkten", zegt Hofman. '"We zullen dat blijven doen en dat heeft niets met corona te maken."

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››