Omzet Ahold Delhaize +16% in tweede kwartaal

Nieuws

Alle supermarktketens presteerden goed tijdens de coronacrisis. Bij Ahold Delhaize steeg de omzet in het tweede kwartaal met 16% tegenover het jaar ervoor tot 19,1 miljard euro.

Doordat cafés en restaurants in dat kwartaal grotendeels dicht waren, kochten mensen veel meer in de supermarkt of online. Ahold Delhaize, eigenaar van Bol.com, zag haar onlineverkoop zelfs met 77,6% stijgen.

Ahold Delhaize is in Europa actief via ketens als Albert Heijn en Delhaize. Die ketens zagen in Europa - aparte cijfers zijn er niet - hun omzet met 10% stijgen tot 7,2 miljard euro. De coronacrisis kostte Ahold Delhaize wel geld omdat er extra personeel nodig was voor het ontsmetten van de karretjes, kassa’s aangepast moesten worden en er meer mensen nodig waren voor het verwerken van de pakjes. Het ganse concern wierf hiervoor in het tweede kwartaal maar liefst 45.000 extra werkkrachten aan.

In totaal raamt Ahold Delhaize de kosten voor de coronacrisis op 260 miljoen euro. Aangezien de omzet veel forser gestegen is, steeg de operationele winst met 78% tot 1 miljard euro.

Het zijn vooral de ketens van Ahold Delhaize in de VS die het uitstekend deden met een omzetgroei van 18,7% tot 11,9 miljard euro. Online deden de Amerikanen het ook veel beter. In de VS nam de omzet met 127% toe, in Europa was er voor hoofdzakelijk Bol.com een stijging met 67%. Dit zijn spectaculaire cijfers, maar wel maar 'slechts' de helft van die in de VS.

De coronacrisis maakt dat de supermarktgroep dit jaar verwacht 7 miljard euro aan online-inkomsten te genereren, een jaar eerder dan aanvankelijk voorzien.

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››