Nieuwe regels mbt vermelding land van oorsprong

Nieuws

Vanaf 1/04/2020 gaat een nieuwe uitvoeringsverordening van kracht over 'de verstrekking van voedselinformatie aan consumenten, voor wat betreft de voorschriften voor de vermelding van het land van oorsprong of de plaats van herkomst van het primaire ingrediënt van een levensmiddel'.

Op 1/04/20 wordt uitvoeringsverordening 2018/775 van toepassing. Klik hier voor de volledige tekst.  

In deze uitvoeringsverordening worden de voorschriften vastgelegd voor de toepassing van art. 26 lid 3 van verordening 1169/2011 (FIC Food information to consumer). 

Deze bepalen dat wanneer het land van oorsprong of de plaats van herkomst van een levensmiddel vermeld wordt en niet dezelfde is als voor het primaire ingrediënt ervan:

- het land van oorsprong of de plaats van herkomst van het betreffende primaire ingrediënt moet vermeld worden

Of

- vermeld moet worden dat het land van oorsprong of de plaats van herkomst van het primaire ingrediënt verschilt van die van het levensmiddel.

Wat is een 'primair ingrediënt'? Het ingrediënt dat voor meer dan 50% voorkomt in dat levensmiddel en waarvoor in de meeste gevallen een kwantitatieve aanduiding vereist is. 

Onze voedseladviseurs Ann en Veronique bekijken welke gevolgen deze nieuwe wetgeving heeft voor jouw zaak tijdens de jaarlijkse update voedselveiligheid.

Nu al vragen? Dan kan je steeds terecht bij veronique.bert@unizo.be

 

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››