Nieuwe B2B-wetgeving beschermt franchisenemers

Nieuws

Na stevig lobbywerk van Buurtsuper.be en UNIZO is er sinds dit jaar een wet van toepassing die oneerlijke handelspraktijken en clausules in onder meer franchisecontracten aanpakt. Laat je franchisecontract altijd analyseren! Dat kan eenvoudig en voordeling via onze ‘Quick Scan Franchise’.

Sommige ‘onrechtmatige bedingen’ worden dankzij de nieuwe wet verboden tenzij de franchisegever ze kan rechtvaardigen. Bovendien is er een open norm waarbij de rechter een beding als ‘onrechtmatig’ kan beschouwen, wanneer dat beding alleen of in samenhang met andere bedingen, een kennelijk juridisch onevenwicht schept tussen de rechten en plichten van franchisenemers en -gevers. De rechter kan dan de bewuste bedingen nietig verklaren.

Aangezien de regeling rond de ‘onrechtmatige bedingen’ pas wetskracht krijgt vanaf 1 december 2020, is het heel belangrijk dat zowel (kandidaat) franchisenemers als gevestigde franchisenemers, die voorstellen krijgen van de franchisegever om hun contract te verlengen, deze laten analyseren alvorens het te tekenen of het al dan niet stilzwijgend te laten verlengen. 

Bestel hiervoor onze ‘Quick Scan’ die wij met een gespecialiseerd advocatenkantoor op maat voor u samenstellen.
Onze ‘Franchise Gids’ (De 10 belangrijkste bedingen met bijhorende analyse & commentaar) of onze ‘Quick Scan Franchise’ op maat van uw contract bestellen kan via aurelie.camps@unizo.be

TIPBuurtsuper.be leden betalen slechts €250 voor deze ‘Quick Scan Franchise’ (€750 voor niet-leden)

 

 

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››