Nederlandse franchisewet naar Tweede Kamer

Nieuws

Met hun wetsvoorstel geven Staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) en minister Sander Dekker (voor Rechtsbescherming) invulling aan de afspraken uit het regeerakkoord die de franchisenemer beter moet beschermen.

Staatssecretaris Mona Keijzer: “De machtsbalans tussen franchisegever en franchisenemer moet evenwichtig zijn. Daartoe is actie nodig om de positie van de franchisenemer te versterken en deze bedrijfsvorm voor ondernemers aantrekkelijk te houden. In de definitieve wet moeten nemers en gevers samen vastleggen over welke wijzigingen in de formule instemming nodig is.”

Minister Sander Dekker: “Franchisegevers en franchisenemers worden door de voorgestelde wet gestimuleerd om duidelijke afspraken te maken. Als beide partijen weten waar ze aan toe zijn, kunnen ze ook beter ondernemen en sneller inspelen op veranderingen. Dat is niet alleen in hun eigen voordeel, maar ook van belang voor de Nederlandse economie.”

In Nederland zijn ruim 850 franchiseformules actief, met ruim 30.000 franchisevestigingen. Franchiseondernemingen verschaffen werk aan ruim 375.000 mensen en hun jaarlijkse omzet ligt boven de 55 miljard euro.

De wet legt nadruk op vier onderdelen, die ondertussen ook een positief advies hebben gekregen van de Raad van State: de precontractuele uitwisseling van informatie (geïnspireerd op de Belgische franchisewet), de te volgen procedure bij tussentijdse wijziging van een lopende franchiseovereenkomst, de beëindiging van de franchisesamenwerking en het overleg tussen franchisegever en zijn franchisenemers.

 

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››