Nederlands kernversterkende stadsplanning kampt met problemen

Nieuws

In het Nederlandse Financieel Dagblad staat een interessant artikel over de strijd van gemeenten om winkels binnen de stadscentra te houden. Hiermee willen de gemeenten voorkomen dat discounters zich buiten het centrum vestigen. Winkeliers in stads- en dorpskernen zien hierdoor de bezoekersaantallen dalen.

Steeds meer Nederlandse De gemeenten willen leegstand in het centrum voorkomen, maar bedrijven als Lidl en Action zoeken goedkope locaties. Daarbij maken de discounters handig gebruik van verkeerd geformuleerde bestemmingsplannen. Zeker vijftien gemeenten hebben het afgelopen jaar in de rechtszaal tegenover winkels gestaan die zich buiten het centrum willen vestigen. Gemeenten zijn bang voor doodse winkelstraten en willen winkels in de stads- of dorpskern hebben. Maar discounters als Action en Lidl zijn vaak op zoek naar goedkope plekken buiten het centrum, waar ruimte is om te parkeren.

Gemeenten worden strenger tegen winkels die zich buiten het stads- of dorpshart willen vestigen, omdat er steeds meer leegstand is in winkelstraten in het centrum. Supermarkten en discounters zijn publiekstrekkers, die een winkelgebied tot een succes kunnen maken - of tot een flop. De Franse en Belgische hypermarchés, vaak gevestigd aan de rand van een leeg stadscentrum, gelden als schrikbeeld. Maar deze winkels geven vaak de voorkeur aan een locatie buiten het centrum, waar de grond goedkoper is en de klanten kunnen parkeren. Dat bestemmingsplannen niet meer aan de wensen voldoen, wordt meestal pas opgemerkt als een winkelketen een vergunning aanvraagt voor een nieuwe vestiging. Dan is het te laat, want als een gebouw binnen de bestemmingsplannen past, moet de gemeente het toestaan. “Gemeenten hebben de boel niet op orde, en daar spelen de Actions en Aldi's van deze wereld handig op in”, zegt Cees-Jan Pen, lector van De ondernemende regio aan de Fontys Hogeschool.

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››