Moet ik voorwerpen in de winkel ontsmetten en hoe doe ik dat dan best?

Nieuws

Veel Buurtsuper.be-leden vragen zich af hoe ze op een praktisch haalbare manier alle nodige ontsmettingsregels kunnen toepassen in corona tijden. Onze voedseladviseurs geven hun advies!

Eerst en vooral: het virus verspreid zich vooral via persoonlijk contact tussen mensen. De kans op besmetting via ‘dode’ voorwerpen is dus heel klein. Toch kan een goede reinigings- en ontsmettingsmethode zelfs die kleine kans volledig wegnemen en vooral personeel en klanten geruststellen. 

Het ontsmetten van de winkelkarren, lopende band aan de kassa, betaalterminal … is tot vandaag - om de reden hierboven vermeld - geen verplichting, maar kan wél indirect contact van klant op klant vermijden.  

Maar let wel: het is niet nodig om hiervoor ontsmettingsalcohol te gebruiken. Deze hou je beter voor bijvoorbeeld de kassiersters, zodat zij tussen de klanten door hun handen kunnen ontsmetten. 

Onze voedseladviseurs raden aan om voor de reiniging van voorwerpen reinigingsmiddelen, bijvoorbeeld op basis van Dettol te gebruiken. Een eenvoudig sopje van water en zeep is trouwens ook perfect efficiënt en kan alle risico’s wegnemen.

Ann Wayenberg en Veronique Bert, onze experts voedselveiligheid en hygiëne, staan de Buurtsuper.be-leden in deze hectische corona tijden bij met raad en daad. Indien jij ook vragen of twijfels hebt, aarzel dan niet om hen te contacteren via veronique.bert@unizo.be en ann.wayenberg@unizo.be

 

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››