Mismatch arbeidsmarkt minder bij buurtsupers

Nieuws

Vorig jaar kwamen er op de Belgische arbeidsmarkt netto 62 000 jobs bij en ook dit jaar worden 60 000 bijkomende banen verwacht. Dat blijkt uit een rapport van de Hoge Raad voor Werkgelegenheid.

Door die jobcreatie steeg de werkgelegenheidsgraad in 2018 tot 69,7 procent en daalde de werkloosheidsgraad tot 6 procent. Dit heeft te maken met de taxshift en de indexsprong waarmee de regering afgelopen jaren de aanval op de hoge loonkosten heeft ingezet. De maatregelen rond flexibilisering van de arbeidsmarkt hebben daar ook toe bijgedragen.

Maar in 2020 en 2021 zal de jobcreatie nog maar half zo groot zijn. De bevolking op arbeidsleeftijd neemt af en werklozen hebben niet het juiste profiel om de vacatures in te vullen. Die asymmetrie tussen vraag en aanbod leidt tot krapte op de arbeidsmarkt en minder potentieel om jobs te creëren. De mismatch zou volgens experten de jobcreatie doen vertragen. Te weinig mensen uit kansengroepen vinden de weg naar de arbeidsmarkt. Bij jongeren, 55-plussers, personen met een migratieachtergrond en vrouwen is de participatiegraad volgens de Hoge Raad nog altijd te laag.

Buurtsuper.be heeft onlangs een ledenenquête uitgevoerd waaruit blijkt dat de detailhandel een uitstekende arbeidsmarkt vormt voor deze categorie van werkzoekenden. De werkgevers eisen geen diploma’s of ervaring, enkel de attitude van de kandidaten wordt onder de loep genomen bij aanwerving en zorgt ervoor dat heel wat mensen die elders geen kans krijgen in onze sector wél aan de bak kunnen komen.

 

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››