Meer zin in lokaal door corona

Nieuws

Uit een bevraging van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) blijkt dat één op de vijf Vlamingen vaker voor lokale producten kiest, en dat waarschijnlijk in de toekomst ook zal blijven doen. Eén op de zeven Vlamingen zegt ook door de coronacrisis rechtstreeks bij de boer te kopen.

De consument hecht tegelijk meer belang aan de herkomst van voeding. In 2014 vonden vier op de tien consumenten het land van de herkomst heel belangrijk of eerder belangrijk. In 2020 steeg dat percentage naar 52 %. 

Buurtsuper.be organiseerde eerder al ontmoetingsdagen tussen buurtsupermarkten, boeren en lokale producenten, om de betrokken ondernemers ervan te overtuigen dat zo’n lokale samenwerking een win voor beide partijen betekent, en boeren er belang bij hebben om niet alleen in hoevewinkels hun producten aan de man te brengen.  

Minister Crevits zei hierover: 'We willen samenwerken met de supermarkten, zodat de hoekjes met lokale producten die je hier en daar al ziet, standaard worden.” Het charter dat de minister, de Boerenbond, ABS en VLAM samen met Buurstuper.be en andere betrokken organisaties gisteren ondertekenden, ziet uitdagingen op vijf domeinen en moet tegen de lente van 2021 klaar zijn.

Klik hier voor meer over het nieuwe charter 'lokale voeding'

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››