Mag mijn klant nog zijn eigen verpakking mee naar de winkel nemen?

Nieuws

Jouw klant brengt soms zijn eigen herbruikbare verpakkingen mee om zijn levensmiddelen af te halen? Dat mag onder bepaalde voorwaarden. Maar hoe zit dat tijdens de coronacrisis?

De huidige voedselwetgeving verbiedt niet dat consumenten hun eigen verpakking meenemen naar de winkel om hun inkopen in te verpakken, indien de verpakking voldoet aan de voorschriften van het FAVV.

Klik hier voor meer informatie over deze maatregel.

Tijdens de coronacrisis geldt echter volgende aanpassing op bovenstaande regel:

Eigen verpakkingen, zoals zakjes voor groenten en fruit, in zelfbediening mogen ook nu ook nog gebruikt worden. Een goede hygiëne van de verpakking blijft uiteraard wel belangrijk.

Het meebrengen van eigen verpakkingen bij de slager, bakker, traiteur ... (afdelingen) wordt momenteel wél afgeraden om de verspreiding van het virus te tegen te gaan. De verpakkingen zouden een vector voor het virus kunnen zijn en zo de slager, bakker, traiteur … kunnen besmetten.

Regelmatig en grondig de handen wassen na contact met oppervlakken en verpakkingen die door veel mensen worden aangeraakt, is en blijft belangrijk. 

Ann Wayenberg en Veronique Bert, onze experts voedselveiligheid en hygiëne, staan onze Buurtsuper.be-leden in deze hectische corona tijden bij met raad en daad. Indien jij ook vragen of twijfels hebt, aarzel dan niet om hen te contacteren via veronique.bert@unizo.be en ann.wayenberg@unizo.be

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››