Leveringsproblemen Delhaize in het nieuws

Nieuws

In De Tijd van vandaag, donderdag 26 september, komt de problematiek van het nieuwe magazijn van Delhaize aan bod, en de ernstige leveringsproblemen die daarmee gepaard gaan.

Delhaize kampte de afgelopen jaren geregeld met logistieke problemen en lege rekken. In 2017 zette dat de financiële prestaties van de groep onder druk. Hoeveel de lege rekken de supermarktketen nu kosten is volgens de woordvoerder van Delhaize voorlopig onbekend. "Maar veel klanten hebben onze klantendienst laten weten dat ze ontevreden waren", zegt Dekelver. Ook op sociale media kwam er commentaar op de lege rekken. De problemen situeren zich in het volautomatische magazijn in Ninove dat Delhaize afgelopen lente in gebruik nam. Doordat machines droge voeding verwerken, kan Delhaize kosten besparen. Maar het magazijn had opstartproblemen. Eigenlijk moest het magazijn begin 2018 in gebruik worden genomen, maar dat lukte niet. Een jaar stond het leeg, waardoor Delhaize een beroep moest doen op magazijnen van externe bedrijven, waaronder Katoen Natie. In het voorjaar gingen de activiteiten in Ninove dan toch van start.

"Maar er zijn nog altijd softwareproblemen", zegt Fouad Bougrind van de vakbond ACLVB aan De Tijd. "Veel werk wordt dan manueel gedaan, maar niet alle machines kunnen door mensen worden vervangen. Daardoor krijgen supermarkten de producten met vertraging, waardoor de rekken leeg blijven". Vooral de 120 winkels die Delhaize zelf uitbaat, zijn het slachtoffer. "De AD en Proxy Delhaizes (zo'n 600 winkels, uitgebaat door zelfstandigen) krijgen een voorkeursbehandeling", zegt Bougrind. "Hun uitbaters kunnen boetes eisen als Delhaize te laat levert".

Oorspronkelijk zou het magazijn 143 miljoen euro kosten. Hoeveel het kostenplaatje intussen bedraagt, is niet duidelijk. Buurtsuper.be, de UNIZO organisatie van zelfstandige supermarkten, heeft namens haar leden afgelopen maand een formele klachtenbrief gestuurd naar de directie, met vraag tot compensatie voor de geleden schade en wacht momenteel nog op een antwoord.

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››