Kwart van bedrijven kampt met liquiditeitsproblemen

Nieuws

VBO en Graydon publiceerden een rapport over de liquiditeitspositie van het Belgische bedrijfsleven. Opvallend is dat zonder de steunmaatregelen door de overheid maar liefst 43 % van alle bedrijven in ernstige financiële problemen zou of zelfs tot op de rand van het faillissement zou zijn gekomen.

Dankzij een mix van federale en ­regionale maatregelen – zoals soepelere regels bij tijdelijke werkloosheid, een staatswaarborg op ­ondernemingskredieten, uitstel van bedrijfsbelastingen en ­bedrijfspremies – is dat niet ­gebeurd.

Toch kampt nog al­tijd ­25 % van de bedrijven met liquiditeitsproblemen. De totale nood aan (bijkomend) kapitaal wordt door Graydon op 83 miljard euro geraamd. Zonder overheids­ingrijpen was dat zelfs 115 miljard geweest.

Het is geen verrassing dat de ­horeca de zwaarst getroffen sector is. Maar ook in de (vooral non food) handel kampt zo’n 35 % met financiële problemen. Uit de analyse blijkt overigens dat 16 % van de ondernemingen, 66.000 of bijna een op de zes, die vóór de ­coronacrisis perfect gezond ­waren, nu met aanzienlijke liquiditeitsproblemen wordt ge­confronteerd.

"De crisis blijft niet ­beperkt tot ­bedrijven die er ­zonder corona ook al slecht aan toe waren. Bovendien hebben kleinere en ­jongere ondernemingen in verhouding het hardst onder de crisis te lijden. Wat niet betekent dat de weerslag van de coronacrisis bij grotere, oudere bedrijven minder groot is," legt Eric Van den Broele van Graydon uit, "Ze zijn er wel beter tegen bestand, omdat ze door de jaren heen grotere reserves konden aanleggen dan kleine en jonge ondernemingen."

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››