Hoge huurprijzen, weinig parkeerplaatsen en bezorgde buren maken Winkelhieren niet evident

Nieuws

Buurtsuper.be wil de Vlaamse gemeenten en steden meer bewust maken van de uitdagingen waar buurtsupers voor staan wanneer ze willen uitbreiden. We zullen ze begin 2020 hierover een schrijven bezorgen met praktijkgetuigenissen van bezorgde leden.

De huurprijzen van winkels blijken - volgens een studie van projectontwikkelaars - lichtjes te zakken. Maar spijts die daling betalen winkels in de klassieke handelskernen nog altijd 5 tot zelfs 10 keer meer aan huurprijs dan een baanwinkel, die gemiddeld maandelijks slechts €175/m² betaalt.

Hierdoor bevindt ruim twee derde van de nieuwe winkelruimte zich niet in de kern maar naast gewestwegen. Dit staat haaks op het kernversterkende beleid van de Vlaamse Regering.

Aangezien de huurprijzen in de handelskernen niet dalen, maar de omzet en het rendement van de betrokken winkels wel, blijft de leegstand daar stijgen. En voor vele handelaars, zoals bijvoorbeeld supermarkten, laat hun lage winstmarge sowieso niet toe dat ze een dure locatie huren.

Daar bovenop schrappen veel gemeenten en steden, bij de herinrichting van hun kernen, heel wat openbare parkeerplaatsen. Ze verplichten de supermarkten, die binnen de bestaande handelskern willen uitbreiden of herlokaliseren, om zelf te investeren in ruimere en soms dure ondergrondse parkings. Maar dat zien de buren dan weer niet zitten omwille van de mogelijke overlast. Zij hebben veel liever dat de betrokken winkels zich herlokaliseren ver weg van de bestaande handels- en woonkernen.

Gemeenten en provincies worden hierdoor bij elke vergunningsaanvraag tot uitbreiding of herlokalisatie belaagd door inwoners die zich (in stijgende mate met succes) verzetten tegen de toekenning van een vergunning.

Kortom: spijts de kernversterkende ambitie van de Vlaamse Regering is vandaag het ‘Winkeldaaren’ eerder de norm dan het 'Winkelhieren’.

Buurtsuper.be wil de Vlaamse gemeenten en steden sensibiliseren over deze vicieuze cirkel en zal begin 2020 een schrijven richten tot deze besturen met praktijkgetuigenissen van bezorgde leden.

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››