Hamstergedrag maakt plaats voor smetvrees

Nieuws

Ben Verschaeren is in Belux verantwoordelijk voor het professionele segment bij Vandemoortele. Food Inspiration sprak met hem over de impact van de coronacrisis op de organisatie, en over de langetermijnimpact van de crisis op de sector.

"Vandemoortele heeft twee takken. De ene tak produceert grondstoffen zoals margarines, oliën en sauzen voor de foodservicemarkt. De andere tak is Bakery Products. Daarmee leveren we producten aan foodservice, bakkers en retail. Door de lockdown ligt veel van ons werk stil. Met name de levering aan de horeca."

In retail ziet hij een verschuiving van de vraag. "Consumenten hebben in maart hamstergedrag vertoont. Tegelijkertijd signaleren we de opkomst van smetvrees. We zien een enorme piek in het thuis brood bakken. Mensen pakken bij de supermarkt veel minder vaak naar het stukgoed zoals croissantjes of pistoletjes. Ze kopen liever voorverpakte producten. De nice to have producten maken plaats voor de need to haves."

"De eerste helft van maart was nog redelijk, maar vanaf de tweede helft van de maand zien we een sterke omzetdaling. In foodservice was in maart de omzet min 30 procent. Voor de maand april verwachten we een daling van 50 tot 60 procent. In retail hebben we in maart 40 procent meer verkocht, maar dat effect zal zich in april stabiliseren. De positieve schokken in de gehele retailbranche zullen zich de komende weken stabiliseren."

Lees het volledige interview op de website van Food Inspiration, klik hier 

 

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››