Grootste probleem bij groeibedrijven is HR beleid

Nieuws

Veel groeibedrijven klagen dat ze te weinig geschikt personeel vinden, maar schieten zelf tekort in een professioneel HR-beleid. Dat blijkt uit een studie van ruim 80.000 Europese 'scale-ups' door Vlerick-professor Veroniek Collewaert.

Ze ziet drie grote uitdagingen. Eén ervan is het vinden van financiering, zeker voor grotere bedragen. Een andere is de markttoegang. Vooral de internationalisering is bij veel Europese groeiers problematisch. "Maar de belangrijkste is het hr-beleid, waar we een grote kloof zien tussen woorden en daden. Veel groeibedrijven zeggen moeilijk talent te vinden of houden, maar we zien dat slechts een kwart gebruikmaakt van professionele recruiters. Bijna twee op de drie groeibedrijven hebben geen formeel 'onboardingproces' en laten nieuwe werknemers aan hun lot over."

Luc Ardies van Buurtsuper.be: “Tijdens mijn ledenbezoeken klagen buurtsupermarkten over hun moeilijkheden bij het vinden en houden van gemotiveerd personeel. Ook ons trainingscenter PMO heeft het laatste jaar opvallend veel opdrachten gekregen om met haar format ‘Me & My Team’ het management te begeleiden rond het HR-beleid in de winkel.”

Uit PMO onderzoek bij 1128 werknemers uit de retail blijkt dat slechts de helft van het personeel een ondernemingsanciënniteit heeft van 3 jaar of langer. Zaakvoerder getuigen ook dat de personeelsrotatie bijzonder groot is, waardoor de investeringen in personeelsopleidingen niet ten volle worden terugverdiend. PMO heeft dan ook besloten om de komende jaren haar focus te verleggen van het opleiden van uitvoerend winkelpersoneel naar het begeleiden van leidinggevend personeel.

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››