Geen promoties meer in supermarkten

Nieuws

De Nationale Veiligheidsraad verbood dinsdagavond alle winkels die nog open mogen om solden of kortingsacties te organiseren, zo staat in het afgekondigde ministerieel besluit, onder­tekend door minister van Binnenlandse Zaken Pieter De Crem (CD&V). Het verbod blijft minstens van kracht tot zondag 5 april.

“Met deze maatregel willen we voorkomen dat een interessante promotie heel veel mensen naar de winkel zou lokken. We willen immers te allen prijze vermijden dat er veel mensen bij elkaar komen”, zegt Yves Stevens van het Crisiscentrum van Binnenlandse Zaken. “Het is ook bedoeld om het hamsteren tegen te gaan. We vragen mensen al dagen met aandrang niet te hamsteren, van één bepaald product geen al té grote voorraad in te slaan. Dan zijn acties zoals 'vijf halen, drie betalen' uiteraard uit den boze”, zegt Stevens. 

Buurtsuper.be heeft begrip voor deze maatregel en stelt vast dat er vanuit de centrales een stop is ingelast op de voorziene acties. Niettemin moet de overheid ook de nodige soepelheid aan de dag te leggen. Bepaalde acties reeds zijn immers zo 'geprogrammeerd' dat zaakvoerders en personeel onmogelijk kunnen garanderen dat er geen enkele promotie meer in de winkel loopt.

Ook hier vraagt Buurtsuper.be aan alle instanties het nodige ‘gezond verstand’ te gebruiken. "Onze sector moet zich kunnen focussen op de urgente problemen, met name het zo efficiënt mogelijk organiseren van hun eerstelijnsvoorziening", aldus Luc Ardies.

Klik hier voor de boodschap van Buurtsuper.be waarin Luc Ardies oproept voor ‘gezond verstand’. 

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››