FrieslandCampina stapt over op papieren rietjes

Nieuws Productnieuws

Zuivelonderneming FrieslandCampina introduceert vanaf volgende maand papieren rietjes voor alle verpakkingen met een rietje. In een jaar tijd worden op Europees niveau maar liefst 142 miljoen plastic rietjes vervangen door een duurzame, papieren variant.

In België alleen komt dat neer op ruim 14.000 kg minder plastic. FrieslandCampina loopt hiermee een jaar voor op het EU-verbod op wegwerpplastic rietjes en maakt zo duidelijk dat het een voortrekkersrol wil innemen op het gebied van duurzaamheid.

Tegen 2021 zal FrieslandCampina in Europa in totaal 142 miljoen plastic rietjes hebben vervangen door een duurzame variant van gecertificeerd papier. Dat is ruim 57.000 kg en 23.000 km plastic rietjes. In België gaat het om alle plastic rietjes op de verpakkingen van de eigen merken Cécémel, Joyvalle en Fristi, een jaarlijkse reductie van ruim 14.000 kg of 5750 km aan plastic. Dat is in vogelvlucht van de FrieslandCampina productielocatie in Aalter tot in New York.

“Het is niet eenvoudig om een stevig papieren rietje te ontwikkelen dat buigbaar is, hygiënisch en niet te snel zacht wordt bij het drinken. Bovendien moet het rietje ook afbreekbaar zijn, voor als het per ongeluk in de natuur komt. Na veel testen is het gelukt om een rietje te ontwikkelen dat aan al deze eisen voldoet", vertelt Patrick van Baal, Global Director Packaging Development bij FrieslandCampina

Daarnaast is FrieslandCampina actief op zoek naar een kwalitatief en hygiënisch alternatief voor de plastic wikkels om de rietjes. Zodra mogelijk worden deze ook vervangen door een duurzamer alternatief.

Voor de consument verandert er op zich niets; het wordt alleen maar duurzamer: je drukt het rietje in de verpakking en sorteert bij het PMD afval. Er werd gekozen voor een buigzaam papieren rietje omdat het op die manier makkelijker drinken is voor kinderen en het pakje volledig leeggedronken kan worden.

 

Lees ook ›› Alle producten (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››