Flexi-jobben populair bij kmo’s en Vlamingen

Nieuws

Begin dit jaar waren er 54.288 Belgen actief als flexi-jobber. Ondertussen is aantal dat gestegen naar 66.978. Dat blijkt uit cijfers van dej minister voor Sociale Fraudebestrijding Philippe De Backer (Open VLD). Het systeem van de flexi-jobs, dat zwartwerk moet bestrijden, blijft groeien.

Op die onbeperkte bijverdiensten worden geen belastingen geheven en alleen de werkgever betaalt een sociale bijdrage, van 25 %. Na de invoering bij de horeca, werd het systeem werd in januari 2018 uitgebreid naar de handel en mogen ook gepensioneerden op die manier bijklussen. Sindsdien groeit het aantal flexi-jobbers nog sneller en verdubbelde het aantal.

Volgens de laatste cijfers stellen 15.635 ondernemingen in ons land flexi-jobbers tewerk. In 86 % van de gevallen gaat het om bedrijven met minder dan tien werknemers. Flexi-jobs zijn vooral populair in de horeca, maar ook bakkers, slagers, kappers, schoonheidssalons en andere handelaars kunnen er gebruik van maken, net als supermarkten en interimkantoren. Bij 21 bedrijven met flexi-jobs werken meer dan 1.000 personen. De meeste flexi-jobbers zijn tussen 25 en 39 jaar. Een tiende is jonger dan 25, en acht procent ouder dan 64. Er zijn ook meer vrouwelijke (55 %) dan mannelijke flexi-jobbers (45 %). Maar nog opvallender: flexijobs zijn haast louter een Vlaams fenomeen. Meer dan negentig procent van de flexi-jobbers woont in Vlaanderen, en dan vooral in Antwerpen en West-Vlaanderen. Brussel en Wallonië geraken elk aan vijf procent.

 

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››