Extralegale voordelen zoals loonbonus onderbenut

Nieuws

In De Tijd vertelt sociaal secretariaat Partena, op basis van een rondvraag bij 169 bedrijven, dat de extra legale voordelen te weinig worden gebruikt. Het gaat over extra’s die werkgevers aan werknemers kunnen toekennen boven op het loon. De meest bekende zijn maaltijd- en ecocheques en groeps- en hospitalisatieverzekeringen.

Maaltijdcheques zijn het populairst, met een op de vier bedrijven die er aanbieden. Bij ecocheques is dat een op de drie. In middelgrote ondernemingen is de populariteit van beide cheques wel een pak hoger. Telkens de helft van de respondenten zegt er gebruik van te maken. Verrassend is dat de ondertussen toch wel bekende loonbonus en de winstpremie de minst populaire extra verloningen zijn. Respectievelijk 4 en 5 % van de bedrijven maken er gebruik van. "Nochtans kosten ze de werkgever het minst en bieden ze de werknemer de hoogste opbrengst", zegt Yves Stox van Partena Professional.

Partena Professional raadt bedrijven aan een duidelijke verloningsstrategie uit te dokteren. En de medewerkers jaarlijks een overzicht te geven van de voordelen die ze krijgen. "Werknemers belonen voor hun prestaties en loyaliteit is niet alleen kostenefficiënt en fiscaal interessant. Het biedt ook de mogelijkheid hen voor langere tijd aan het bedrijf te binden."

Ook Luc Ardies van Buurtsuper.be getuigt dat de CAO90, de niet-recurrente resultaat gebonden premie, binnen de sectoren ‘Zelfstandige Kleinhandel’ (PC201) en ‘Middelgrote Levensmiddelenbedrijven’ (supermarkten vanaf 20 werknemers; PC202.01) weinig wordt aangevraagd. “Terwijl de procedure eigenlijk eenvoudig is en de mogelijkheid geeft aan werkgevers om, op basis van vooraf bepaalde doelstellingen zoals verkoop ... winkelbedienden op het einde van het jaar een extra te geven, die zowel voor werkgever als -nemer zeer fiscaalvriendelijk is.”

Voor meer info rond de loonbonus en winstpremie, lees Werknemers belonen? Winstpremie en loonbonus in de weegschaal 

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››