Energiefactuur moet ont-last worden

Nieuws

Kleine en middelgrote bedrijven (kmo's) betalen in Vlaanderen aanzienlijk meer voor hun elektriciteit dan gelijkaardige bedrijven in Brussel, Wallonië of in de buurlanden. Dat blijkt uit berekeningen van UNIZO. De ondernemersorganisatie herhaalde donderdag dan ook haar pleidooi voor een energienorm, waarbij naar analogie van de loonnorm het kostprijsverschil met de buurlanden niet boven een bepaald niveau mag uitstijgen.

UNIZO berekende dat een gemiddelde stroomfactuur van een kmo in Vlaanderen, rekening houdend met alle correcties, 23,9 % hoger uitkomt dan die van hun concurrerende buren. De ondernemersorganisatie baseerde zich op gegevens van Eurostat, de Creg en een studie van consultant PwC. Vooral de kleine professionele gebruikers zijn de pineut.

UNIZO: "Dit gigantische cijfer is onaanvaardbaar. Er moet dringend gewerkt worden aan het wegwerken van die handicap, binnen het kader van een 'energienorm'." De budgettaire impact hiervan zou tussen de 362,7 miljoen en 428 miljoen euro bedragen. Het is niet zozeer de stroomprijs zelf die flink hoger uitvalt, maar wel het feit dat in de elektriciteitsfactuur allerlei heffingen en toeslagen zijn opgenomen, onder meer voor de openbaredienstverplichtingen. Door het invoeren van een 'energienorm' zouden bepaalde bijdragen of heffingen geplafonneerd kunnen worden, of zelfs naar beneden worden bijgesteld. De Vlaamse overheid zou, nog volgens UNIZO, die verplichtingen dan moeten financieren met algemene middelen.

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››