Eén van mijn medewerkers keert terug uit een coronarisicogebied. Wat nu?

Nieuws

Landen, regio’s, steden, gemeenten… in het buitenland worden door Buitenlandse Zaken ingedeeld in drie categorieën die elk een eigen kleur krijgen. Wat heeft dit als gevolg voor jou als werkgever wanneer een van je medewerkers uit het buitenland terugkeert?

Schermafbeelding 2020-08-09 om 14.37.23

Check hier status van de bestemmingen bij de dienst Buitenlandse Zaken

Voor de twee “extremen” is de situatie duidelijk.

Voor wie uit een groen gebied terugkeert, stelt er zich geen probleem. Deze persoon kan gewoon weer aan de slag. Uiteraard blijven de standaardadviezen gelden: wie zich ziek voelt, contacteert zijn behandeld arts.

Voor wie uit een rode zone terugkomt, zal de arts een quarantaine-attest afleveren. Je bent als werkgever dan verplicht je medewerker de mogelijkheid van thuiswerk aan te bieden. Als dat kan, betaal je tijdens deze periode gewaarborgd loon. Laat de aard van de activiteiten niet toe om thuiswerk mogelijk te maken, dan heeft deze medewerker toegang tot de tijdelijke werkloosheid. Je moet als werkgever geen gewaarborgd loon betalen; de werknemer krijgt een werkloosheidsuitkering.

Wat precies de gevolgen zijn voor iemand die terugkeert uit een oranje zone, daar is al heel wat onduidelijkheid over geweest. Volgens de laatste richtlijnen wordt van deze mensen gevraagd om een coronatest te laten afnemen en in quarantaine te gaan. 

Meer weten? Klik hier

 

 

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››