Delhaize test nieuwe werkorganisatie uit in eigen winkels

Nieuws

In De Tijd verscheen interessant artikel over de nieuwe werkorganisatie die Delhaize (voorlopig) in de eigen winkels uittest. Het personeel van 15 Delhaize-supermarkten wordt op een andere manier ingezet. Volgend jaar wordt de nieuwe winkelorganisatie ingevoerd in de 105 andere grote Delhaize-supermarkten.

Het personeel wordt flexibeler ingezet en afdelingen worden hertekend. Vroeger had elke afdeling - zoals zuivel, droge voeding, cosmetica - zijn eigen chef, assistenten, bestellers, rekkenvullers, enzovoort. In de winkels met de nieuwe organisatie zijn er vijf departementen en twee teams: enerzijds mensen die de rekken vullen, achter de kassa zitten en klanten helpen en anderzijds mensen die in het oog houden of de rekken vol genoeg zijn, bestellingen plaatsen en vervallen producten weggooien.

"Het is niet nodig dat elke rayon zijn eigen besteller heeft", luidt de redenering. "Iemand die fruitsap bestelt, kan ook koekjes bestellen."

De nieuwe winkelstructuur komt er in de winkels die Delhaize zelf uitbaat. Die hebben het al jaren lastig. Ze kampen geregeld met lege rekken. Dat komt door een slecht werkend magazijn, maar ook door een gebrekkige organisatie op de winkelvloer. Met de nieuwe organisatie wil Delhaize zijn winkels beter op orde hebben. Daardoor moet de verkoop stijgen, en dus ook de winst.

Al jaren ligt de bedrijfswinstmarge van de keten onder 3%. Terwijl Frans Muller, de CEO van het moederbedrijf Ahold Delhaize, wil dat Delhaize in 2022 weer over 3% springt. De eerste resultaten zijn volgens Delhaize goed.

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››