De uitvinding van de winkelkar ... of hoe een eenvoudig idee een fortuin oplevert

Nieuws

In Gazet van Antwerpen staat een leuk artikel over de uitvinding van het winkelkarretje. In 1936 kwam de toen 38-jarige Joodse Amerikaan Sylvan Goldman op het briljant idee om wieltjes onder de winkelmandjes te zetten om klanten meer producten te laten kopen. Goldman werd multimiljonair.

Aanvankelijk zat het Goldman niet mee omdat in 1921 de groothandel in fruit in Oklahoma van hem en zijn broer Alfred failliet was gegaan. Ook later, nadat ze een keten met kleine supermarkten begonnen en in ruil voor aandelen verkochten aan Safeway, waren ze na de beurscrash van 1929 opnieuw bankroet. De broers begonnen voor de derde keer opnieuw en tegen 1936 hadden ze ongeveer de helft van de Amerikaanse supermarktketen 'Humpty Dumpty' in handen.

Op dat moment kwam Sylvan op hét idee en op 4 juni 1937 begon hij zijn opvouwbare karren in 'Humpty Dumpty' te gebruiken. Aanvankelijk was het geen succes. Mannen vonden het te vrouwelijk en 'zwak' (alsof zij geen mandje konden dragen), vrouwen vonden het te weinig 'modieus'. Ouderen vonden het denigrerend, 'alsof ze achter een looprekje liepen'.

Maar Sylvan was overtuigd van zijn concept. Hij huurde 'nepshoppers' in van alle leeftijden en geslacht, die in zijn winkels enthousiast kwamen 'doen alsof' en zette voor elke winkel personeel dat de klanten bleef aanmoedigen om eens te proberen. De winkelkarren werden een succes en de kassa rinkelde. En bleef rinkelen, toen ook andere supermarkten winkelkarren wilden. Want Sylvan Goldman had een patent op zijn winkelkar genomen en een bedrijf op poten gezet om ze te produceren, de 'Folding Basket Carrier Company'.

Sylvan Goldman vond ook het rolbagagewagentje voor hotels en de bagagedragers op luchthavens uit én het draagbaar melkflessenrek. En hij investeerde zijn verdiende geld succesvol in vastgoed. Toen hij in 1984 stierf, liet hij zijn twee (sindsdien ruziënde) zonen een fortuin van zo'n 400 miljoen dollar na.

 

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››