De moed om ietsje duurder te zijn

Nieuws

Het aantal specialiteitenwinkels in de food is met 23,6% gedaald tegenover 2008. In Vlaanderen is de daling nog drastischer. "Onze Bourgondische eetcultuur dreigt hierdoor te verdwijnen", zegt Buurtsuper.be. We zien echter ook heel wat opportuniteiten voor nieuwe ‘vers-markten’, die de consument inspireren met lekker eten en drinken mét een verhaal.

Lees hieronder de perstekst die Buurtsuper.be hierover uitstuurde. 

Het aantal specialiteitenwinkels is in België op 10 jaar tijd met 23,6% gedaald (bron: Locatus): van 20.015 in 2008 naar 15.291 winkels in 2018. In Vlaanderen is de grootste daling vast te stellen: van 12.318 naar 8.274 winkels of -32,83% (Brussel: -5,25% en Wallonië -9,61%). De grootste klappen vallen er bij de groente- en fruitwinkels (-42,56%), kaaswinkels (-30%), viswinkels (-29,69%) en slagerijen (-25,13%). Als deze tendens zich aanhoudt, zijn er tegen 2028 nog maar 5.558 speciaalzaken in Vlaanderen of één speciaalzaak voor ca. 1.200 Vlamingen.

Onze voeding dreigt te banaliseren
Eén van de oorzaken van de achteruitgang moet gezocht worden in een nieuwe eetcultuur. Onze voeding komt te vaak eenzijdig en negatief in het nieuws: ‘Dagen zonder vlees’, ‘Tournée Minérale’, allerlei diëten waarbij het ene of het andere product taboe is … Bovendien wordt de concurrentie in de levensmiddelensector vooral gevoerd op basis van prijs in plaats van kwaliteit en smaak. Tot slot ‘snacken’ vele twintigers liever en kennen ze steeds minder traditionele, kwalitatieve eetmomenten.

Nieuwe kansen voor vers-markten die de moed hebben om 'iets duurder' te zijn
Toch zijn er heel ook wat opportuniteiten en toekomstkansen! De 'banale' producten (non-food, droge voeding,…) worden steeds meer online aangekocht. Fysieke winkels zullen hun klanten daarentegen vooral kunnen inspireren met verse voeding. De toekomstige consument zal op het ene moment kiezen voor het onpersoonlijke online shoppen, maar op het andere moment persoonlijk advies willen over de herkomst en de bereidingswijze van verse en kwalitatieve producten.

Buurtsuper.be voorspelt dat het aantal zeer gespecialiseerde en nichegerichte speciaalzaken zullen verminderen. Buurtsupermarkten zullen hun non-food en droge voeding online verkopen. In hun fysieke winkel zullen ze eerder de nadruk leggen op hun versaanbod. Een derde soort van zelfstandige voedingswinkels zal hierdoor in aantal groeien. Het zijn geen slagers, viswinkels, groente- en fruitzaken … maar ‘vers-markten’. Ze zullen hun passie voor lekker eten combineren met ‘convenience’ (meerdere versafdelingen onder één dak, kant-en-klare maaltijden,…).

Buurtsuper.be zal food speciaalzaken verenigen en inspireren
Buurtsuper.be gaat dynamische food speciaalzaken van diverse pluimage verenigen en inspireren. De gemeenschappelijke missie van deze ondernemingen is om tegen de stroom in te varen en te mikken op de meerwaardezoekers onder de consumenten. Bedoeling is om via deze ‘ambassadeurs’ degustaties en opendeurdagen te organiseren om de consument (vooral ook jongeren) opnieuw lekkere en kwalitatieve voeding te leren appreciëren.

Daarom zal Buurtsuper.be de speciaalzaken ook in contact brengen met bijzondere producenten via inspiratiereizen in binnen- en buitenland. Er zullen ook experts worden ingezet die thema-avonden modereren waarop de speciaalzaken met elkaar ervaringen uitwisselen. Tot slot zal Buurtsuper.be en haar gespecialiseerd opleidingscenter PMO zorgen voor de nodige opleidingen, zodat ook de medewerkers geïnspireerd worden om zichzelf te vervolmaken in hun vak.

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››