Coronacrisis: achter de schermen bij de commerciële enseignes

Nieuws

De coronacrisis heeft de retailsector serieus door elkaar geschud. We vroegen aan de grote commerciële enseignes hoe ze die eerste hectische weken hebben beleefd en wat zij er uit hebben geleerd.

Communicatie en logistiek
In alle supermarkten en over alle enseignes heen was het meteen alle hens aan dek. Iedereen zegt dat in die eerste, complexe weken vooral communicatie en logistiek prioriteit waren. Ook bij Carrefour was dat het geval. Giosino Cornacchia, Directeur Exploitatie Franchise bij Carrefour: “Sinds het begin van de coronacrisis zijn de ploegen van Risk Management beschikbaar voor al onze winkels, zowel voor de geïntegreerde, als voor de franchise- winkels en hun medewerkers. Zij kunnen er terecht met hun vragen rond Covid-19 en de (veiligheids)maatregelen of wanneer ze bijstand nodig hebben bij controles van overheid of politie." 

Hij gelooft dat de situatie zal evolueren naar een andere normaliteit. “Gezondheid, hygiëne en proximiteit zullen belangrijke aandachtspunten blijven.” Maar ook de verhoogde communicatie wil hij graag aanhouden. “Onze ambitie is om op een snellere en warmere manier met onze franchise- partners te blijven communiceren"

Ontzorgen
Bij Lambrechts NV horen we dat het ‘ontzorgen’ van hun klanten centraal stond. “De zelfstandige winkelier kon zo al zijn energie steken in het tackelen van de corona-challenge op zijn winkelvloer en de aansturing van zijn team”, vertelt Manu Suffeleers, Commercieel Directeur van Lambrechts NV. “Vooreerst zorgden we ervoor dat de aanlevering van goederen zo optimaal mogelijk bleef verlopen. De bestaande stocks werden verhoogd en we zijn proactief op zoek gegaan naar alternatieven bij dreigende tekorten.” 

Ook hier weten ze dat communicatie in deze crisis de ‘key to succes’ was. “We hebben van bij de start hard ingezet op een snelle, performante en vooral digitale communicatie. Het verbeteren en versnellen van onze communicatie met de klant is zeker en vast een prioriteit die we ook na deze crisis zullen vooropstellen."

Maatschappelijke rol
Roel Dekelver, Head of External Communications bij Delhaize: “Wat ons vooral is opgevallen, is dat zowel onze eigen winkels, als de zelfstandige uitbaters op een fantastische manier hun verantwoordelijkheid hebben opgenomen. In zeer moeilijke tijden en op een moment dat alle andere winkels de deuren sloten, hebben zij een cruciale rol gespeeld."

Hij hooptdat de reputatie van de hele retailsector sterker uit de crisis zal komen. “Ik denk dat het beeld dat de buitenwereld heeft van onze sector, is veranderd. De crisis heeft duidelijk gemaakt welke belangrijke maatschappelijk rol we vervullen. Het heeft onze sector meer menselijk en aantrekkelijk gemaakt. Ik verwacht dat we dat positief beeld in de toekomst kunnen behouden.”

Meer weten? Lees hier het volledige artikel in het Super magazine van juni

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››