‘Corona stress-scan’ om winkelpersoneel beter te wapenen tegen werkdruk

Nieuws

Buurtsuper.be en PMO lanceren de ‘corona stress-scan’. Een personeelsopleiding waarmee winkelpersoneel, dat tijdens de coronacrisis onder hoge werkdruk stond, het stressgehalte kan laten meten en concrete tips & tricks krijgt om met verhoogde stress om te gaan.

De zelfstandige buurtsupermarkten hebben tijdens de coronacrisis weekomzetten gedraaid van gemiddeld +30% in vergelijking met dezelfde weken in 2019. Na de heropening van de horeca afgelopen week zijn die omzetten gedaald tot gemiddeld +7%.

De voedingsspeciaalzaken kwamen tijdens de eerste weken van de lockdown veel trager op gang omwille van het ‘hamstergedrag’ van de consument, die daarvoor eerder naar de supermarkt ging. Vanaf april presteerden de speciaalzaken gemiddeld 10% beter dan in vergelijkbare weken van vorig jaar. Maar hier waren er sterke verschillen naargelang het type speciaalzaak. Zo waren de drankenhandel, meer luxe gerichte handelszaken en vooral de ambulante voedingshandel, zeer gelukkig dat ze gebruik kon maken van een aantal corona steunmaatregelen.

Dat blijkt allemaal uit een rondvraag van Buurtsuper.be, de UNIZO organisatie van zelfstandige supermarkten en speciaalzaken. Buurtsuper.be benadrukt dat de winkels die tijdens het heetst van de coronacrisis een grotere omzet realiseerden, ook veel meer moesten investeren in veiligheidsmaatregelen en bijkomend (en duurder) interim personeel moesten inzetten.

Bedanken personeel
Veel zelfstandige supermarkten overwegen om gebruik te maken van de recent aangekondigde ‘Horecacheque’ van € 300 om hun personeel voor de geleverde prestaties te bedanken. Andere werkgevers hebben daar niet op gewacht en beloonden hun medewerkers al op een andere manier. Eén van die manieren is de PMO ‘corona stress-scan’.

PMO cvba, het trainingscenter van Buurtsuper.be ontwikkelde, samen met ervaren trainers Ils Verheyen en Marc Smits, deze personeelsopleiding. De scan bestaat uit twee individuele gesprekken (met elke medewerker) van 30 à 45 minuten. Hij of zij krijgt daarna een persoonlijk actieplan met praktische tips & tricks om met de verhoogde stress om te gaan.

Meer weten? Klik hier

Steven, winkelverantwoordelijke van SPAR Mechelen volgde, samen met zijn collega’s, de corona stress scan. Bekijk hier zijn korte getuigenis.

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››