Consumentenbestedingen +2,5% in 2019

Nieuws

Volgens het jaarverslag van de Nationale Bank is de koopkracht in 2019 met 2,5 procent gestegen tov 2018. Die stijging is de hoogste sinds 2007 en bijna dubbel zo hoog als het gemiddelde over de afgelopen vijf jaar. De koopkrachtstijging had voor een klein deel te maken met de derde fase van de tax shift. Vanaf 1 januari steeg de belastingvrije som en nam de fiscale werkbonus toe.

Behalve de verminderde belastingdruk die daar het gevolg van was, speelden nog een aantal elementen in het voordeel van de huishoudens. Belangrijkste factor waren de hogere lonen. Niet alleen stegen de brutolonen, er waren ook meer mensen aan het werk waardoor het arbeidsvolume toenam. Ook de inkomens uit vermogen droegen bij aan de verhoogde koopkracht. De huishoudens ontvingen meer rente en dividend dan ze aan rente voor hun woonleningen betaalden. Bovendien was de inflatie lager, onder meer doordat energie goedkoper was. De extra middelen werden gedeeltelijk ingezet om te sparen.

Van het beschikbare inkomen werd 12,9 procent niet uitgegeven. Dat cijfer lag hoger dan in de jaren ervoor. De gezinnen gaven ook meer uit, maar die stijging bedroeg slechts 1,1 procent. Het jaar voordien was dat 1,5 procent. Het geld dat de Belgen niet uitgaven aan extra etentjes, auto's of vakanties, staken ze in vastgoed. De investeringen in woningen stegen vorig jaar met maar liefst 5,9 procent, bijna zesmaal zoveel als het jaar voordien. Naar de reden hoeft niet lang gezocht te worden: de afschaffing van de woonbonus in Vlaanderen veroorzaakte een kortstondige hausse op de vastgoedmarkt. Daarnaast deed ook de lage rente de geldstroom naar vastgoed verder aanzwellen.

 

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››