Consument kiest vaker voor bio

Nieuws

De coronacrisis heeft een impact op wat we kopen en eten. Er is meer aandacht voor gezonde voeding, versproducten zitten in de lift en de Belg kiest vaker voor bio. Kwalitatief en kwantitatief onderzoek van VLAM toont dat effect nu ook zwart op wit aan.

De voorbije tien jaar groeiden de biobestedingen in België gemiddeld met 11% per jaar (of met 98% tussen 2009 en 2019). Het globale aandeel van bioproducten in België stijgt uit boven de 3%. Dit bio-aandeel verschilt wel sterk van product tot product. De vleesvervangers hebben het grootste bio-aandeel (20%), gevolgd door eieren (9%) en groenten (6%). Vleeswaren bengelen achteraan met het laagste bio-aandeel (minder dan 1%). 

Verse producten zitten ook in de lift. Zo noteerden we in maart en april van 2020 een wekelijkse stijging in de aankopen van verse voeding van gemiddeld 17% in waarde. De koplopers waren: groenten (+28%), fruit (+24%) eieren (+23%) en aardappelen (+20%). 

In absolute cijfers zijn de welgestelde gezinnen met kinderen en de welgestelde gepensioneerden de belangrijkste groep biokopers. De gezinnen met kinderen met een beperkt inkomen hebben het laagste bio-aandeel (1,6%). Deze bevolkingsgroep heeft zijn bio-aandeel wel verdubbeld sinds 2010. 

De buurtsupermarkt is het derde belangrijkste kanaal (na de klassieke grote supermarkt en de biowinkels) voor biovoeding, maar wint in 2020 terrein. Door de lockdownmaatregelen (her)ontdekt de Belg zijn buurt en ook de buurtsupermarkt. Dit kanaal laat de hoogste groeicijfers optekenen, tussen de 35 en de 55% meeromzet per week. Voor versproducten ligt deze meeromzet zelfs tussen de 35 en 70%.

Meer weten over biologische voeding? Surf dan naar www.allesoverbio.be

Het onderzoek is een bundeling van verschillende studies in opdracht van VLAM door het onderzoeksbureau InSites Consulting, iVox en GfK.

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››