Colruyt verliest marktaandeel aan buurtwinkels

Nieuws

Colruyt verliest voor het eerst marktaandeel aan de concurrentie. Dat werd duidelijk bij de bekendmaking van de jaarresultaten van de retailgroep. “De coronacrisis heeft de supermarkten geen windeieren gelegd, maar concurrenten als Delhaize of Carrefour met meer buurtwinkels hebben er meer van kunnen profiteren."

“Vandaag zijn de 248 grote Colruyt-supermarkten een belangrijke levensader voor de keten, maar de opkomst van buurtwinkels is al langer aan de gang. Denk maar aan de grote hypermarken van Carrefour die al eerder terrein verloren”, zegt Fernand de Boer, beursanalist bij Degroof Petercam.

De coronacrisis heeft deze tendens volgens hem alleen maar versterkt, want mensen werden aangemoedigd om in de buurt te winkelen “Het zijn vooral Delhaize en Carrefour die de meeste vruchten kunnen plukken van de coronacrisis. Hun buurtwinkels werden drukker bezocht. De buurtwinkels Okay en Spar vormen een relatief klein deel van de omzet van Colruyt Group. En hoewel de Halse retailer meer inzet op buurtwinkels dan een aantal jaar geleden, blijft de keten op dat vlak achter op Delhaize of Carrefour”, klinkt het.

Maar ook de concurrentie neemt toe. Lidl opende de voorbije jaren bijvoorbeeld tientallen nieuwe winkels waardoor de keten intussen overal goed vertegenwoordigd is. En ook het Nederlandse Jumbo heeft intussen zijn eerste winkels geopend op de Belgische markt”, zegt Els Breugelmans, winkelexperte aan de KU Leuven, in De Tijd.

Bron: De Tijd/Kanaal Z

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››