Colruyt verliest marktaandeel aan buurtwinkels
› NieuwsColruyt verliest voor het eerst marktaandeel aan de concurrentie. Dat werd duidelijk bij de bekendmaking van de jaarresultaten van de retailgroep. “De coronacrisis heeft de supermarkten geen windeieren gelegd, maar concurrenten als Delhaize of Carrefour met meer buurtwinkels hebben er meer van kunnen profiteren."
“Vandaag zijn de 248 grote Colruyt-supermarkten een belangrijke levensader voor de keten, maar de opkomst van buurtwinkels is al langer aan de gang. Denk maar aan de grote hypermarken van Carrefour die al eerder terrein verloren”, zegt Fernand de Boer, beursanalist bij Degroof Petercam.
De coronacrisis heeft deze tendens volgens hem alleen maar versterkt, want mensen werden aangemoedigd om in de buurt te winkelen “Het zijn vooral Delhaize en Carrefour die de meeste vruchten kunnen plukken van de coronacrisis. Hun buurtwinkels werden drukker bezocht. De buurtwinkels Okay en Spar vormen een relatief klein deel van de omzet van Colruyt Group. En hoewel de Halse retailer meer inzet op buurtwinkels dan een aantal jaar geleden, blijft de keten op dat vlak achter op Delhaize of Carrefour”, klinkt het.
Maar ook de concurrentie neemt toe. Lidl opende de voorbije jaren bijvoorbeeld tientallen nieuwe winkels waardoor de keten intussen overal goed vertegenwoordigd is. En ook het Nederlandse Jumbo heeft intussen zijn eerste winkels geopend op de Belgische markt”, zegt Els Breugelmans, winkelexperte aan de KU Leuven, in De Tijd.
Bron: De Tijd/Kanaal Z