Colruyt opent 7 nieuwe supermarkten in Frankrijk

Nieuws

Colruyt heeft op tien jaar tijd 50 nieuwe supermarkten geopend in Frankrijk. De Belgische groep telt nu 85 winkels bij onze zuiderburen. "Sinds een jaar is het ons doel jaarlijks vijf tot zeven nieuwe winkels te openen", zegt operationeel directeur Marc Hofman in een interview aan De Tijd.

Vorig jaar gingen zeven nieuwe winkels open. Voor dit jaar staan er zes in de steigers. Door het stijgende aantal winkels moet Colruyt zijn lokale magazijnen vergroten. "We bouwen een nieuw distributiecentrum, waardoor onze capaciteit verdubbelt. Daarnaast vervangen we ons te klein geworden kantoor door een nieuwbouw", aldus Hofman. 

Voor Colruyt is de expansie in Frankrijk een manier om minder afhankelijk te worden van de verzadigde Belgische thuismarkt. Frankrijk tekent al voor 8,2 procent van de omzet van Colruyt. De rest belandt in Belgische en Luxemburgse kassa's. Beursanalisten vragen zich af of Colruyt in Frankrijk winst kan maken. De Belgische groep heeft volgens hen veel te weinig winkels om een vuist te maken tegen grote spelers als Carrefour, E.Leclerc en Intermarché. Door zijn kleine schaal kan Colruyt zijn Franse klanten niet de allerlaagste prijs beloven. En het is net die laagsteprijsgarantie die in België de succesformule van Colruyt is. "Netto maken de winkels geen winst," erkent Hofman. Het is niet duidelijk wanneer dat wel zal zijn, maar nog volgens hem "is sinds twee jaar de ebitda (winst voor afschrijvingen) wel positief."

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››