CO²-neutrale banaan bij Delhaize

Nieuws Productnieuws

In het kader van haar missie om tegen eind 2021 CO²-neutraal te worden, biedt Delhaize vanaf vandaag Be-climate bananen aan die 100% CO²-neutraal zijn. Dankzij reducerende en compenserende maatregelen wordt de CO²-impact van de bananen 100% gecompenseerd wordt.

Delhaize gaat op basis van dit typevoorbeeld nog andere fruit en groenten CO²-neutraal maken via klimaatbeschermingsprojecten. Alle initiatieven rond CO² passen in het Lion’s Footprintprogamma waarmee Delhaize de strijd aangaat tegen overtollig plastic, CO²-uitstoot en voedselverspilling.

Hoe wordt een banaan CO²-neutraal ?

In de eerste plaats heeft Delhaize in samenwerking met Port International berekend hoeveel CO² een banaan uitstoot. Uit berekeningen blijkt dat per kilo banaan er gemiddeld 0,9 kilo CO² wordt uitgestoten. Voor het totale verkoopsvolume op jaarbasis maakt dit dus 7.110.000 kilo CO². Op basis daarvan heeft Delhaize bekeken hoe de uitstoot van CO²-doorheen de supply chain kunnen verminderen. Binnen dit proces onderscheidt Delhaize zowel het kweken van de bananen, het transport, het rijpen en het aanleveren van de producten. 

De focus van dit proces ligt in de eerste plaats op het reduceren van de CO²-uitstoot. Zo wordt erop toegekeken dat het transport groener en duurzamer georganiseerd wordt, dat de verpakking duurzaam is en dat er gebruik gemaakt wordt van groene energie. "De uitstoot die we niet kunnen reduceren, willen we toch compenseren om op die manier CO²-neutraal te worden. Dit doen we door klimaatbeschermingsprojecten te ondersteunen. Zo wordt een drinkwaterproject in Cambodja en een herbebossingsproject in Peru ondersteund om het overblijvende CO²-volume te compenseren", aldus Delhaize.

Delhaize bekijkt nu op basis van dit pilootproject om andere fruitsoorten toe te voegen aan dit CO²-neutraalprogramma. Een eerste product dat in aanmerking zou komen zijn aardbeien.

Lees ook ›› Alle producten (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››