Chirurgische mondmaskers te koop in supermarkt

Nieuws

Supermarkten mogen vanaf vandaag chirurgische mondmaskers verkopen. Door de schaarste van die mondmaskers was dat sinds 23 maart verboden.

Mondmaskers zullen vanaf nu een belangrijke rol spelen in de Belgische exitstrategie om uit de coronacrisis te komen. Iedereen die ouder is dan 12 jaar zal vanaf dan mond- en neusbescherming moeten dragen op het openbaar vervoer. Op de werkvloer moeten mondmaskers gebruikt worden als er geen anderhalve meter afstand kan worden gehouden.

Omdat er bij het begin van de coronacrisis een enorme schaarste was aan mondmaskers in de zorgsector, werd de verkoop van de zogenoemde chirurgische mondmaskers in de gewone handel verboden. Alleen apotheken mochten ze nog verkopen, op voorschrift.

Dat verbod is nu opgeheven. Dat heeft de federale regering beslist, op advies van de expertengroep rond de exitstrategie uit de coronamaatregelen.

Stoffen mondmaskers
Minister Philippe De Backer (Open VLD), die verantwoordelijk is voor de aankoop van medisch materiaal, benadrukt evenwel dat in de eerste plaats aangeraden wordt om herbruikbare stoffen mondmaskers te kopen of te maken. “Maar mensen die daartoe niet in staat zijn, kunnen vanaf maandag die chirurgische mondmaskers kopen in de grootwarenhuizen. Het zijn de grootwarenhuizen zelf die in moeten staan voor de goede verdeling van die maskers.”

Bekijk hier de reactie minister Philippe De Backer (Open VLD) over de verkoop van mondmaskers in grootwarenhuizen en het verslag van "Het Journaal"

Klik hier voor het betreffende MB 

Bron: vrt.be

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››