Chez Madeleine, moderne winkel met rijke geschiedenis

Nieuws

De vierde generatie aan het roer van de AD Delhaize De Haan ‘Chez Madeleine’, getuigt van een sterke ondernemingszin. “Een supermarkt mag nooit stilstaan”, zeggen uitbaters Jérémie Mouriaux en Tjorven Samaey.

Professionalisme
In de AD van Jérémie en Tjorven werken een twintigtal vaste mensen en een tiental op flexibele basis. “Het is moeilijk om een exact aantal te geven want ons personeelsbestand fluctueert gigantisch”, licht Jérémie toe. “In de winter zitten we in ons dal, maar vanaf de krokusvakantie stijgt dat weer. En vanaf Pasen zijn we vertrokken voor een zeer drukke periode tot eind oktober. In de zomermaanden zijn we soms met zestig mensen aan het werk.”

Tjorven ondervindt niet veel problemen om extra’s te vinden. “We werken vooral met studenten, alhoewel dat moeilijker begint te worden. Ik werk eigenlijk liever met flexi-jobs”, geeft ze toe. “Die vinden we vrij makkelijk, zeker nu de winkel vernieuwd is, dat spreekt mensen wel aan.” “Onze verloning ligt ook heel correct”, vult Jérémie aan. “En we trachten ons personeelsbeleid heel professioneel aan te pakken. We werken met een reglement, mails, gestructureerd uurrooster, contract, tijdige betaling… Het hele plaatje moet kloppen.” Tjorven: “Ook de goede sfeer in de winkel speelt mee natuurlijk. We hebben het geluk om met goede mensen en een fijn team te mogen werken.”

Voeling
Veel supermarkten worstelen met hun personeelsbeleid, maar voor Tjorven lijkt het kinderspel: “Het is een leuke uitdaging om het personeel gelukkig te houden. Wanneer er iemand niet gelukkig is, stellen we ons de vraag: hoe komt het? Kunnen we die persoon misschien op een andere plaats in de winkel zetten?” “We hebben het voordeel dat we voldoende groot zijn en toch nog altijd zeer beheersbaar voor ons twee”, zegt Jérémie. “We draaien dagelijks op de werkvloer mee, tussen onze mensen. Ik zou het niet anders willen. Ik wil niet werken vanuit een ivoren toren of via een onderdirecteur. Ik moet voeling behouden op onze winkel .” Ook Tjorven voelt het zo aan: “Anders ontdek je de problemen niet of te laat waardoor het probleem op de winkelvloer al voelbaar kan zijn.”

Ze trachten hun personeel ook de nodige duidelijkheid te geven. Jérémie: “Grijze zones zijn hier niet. We eisen respect en eerlijke communicatie van iedereen. We zijn ook zo. Als ons iets niet aanstaat, dan gaan we die persoon meteen aanspreken. Zowel Tjorven als ik proberen heel kort op de bal te spelen.” Ook wanneer er veranderingen worden doorgevoerd of beslissingen genomen worden, wordt het personeel tijdig ingelicht. Jérémie geeft een voorbeeld: “We gaan binnenkort opnieuw werken met een rijsmachine op de bakkerijafdeling. Nog voor we dat goed en wel beslist hebben, hoor ik Tjorven al praten met de verantwoordelijke van de bakkerij over wat er staat te gebeuren en het waarom van die beslissing.”

Lees het hele coververhaal in het Super magazine (februari/maart 2020) of via deze link

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››