Carrefour lanceert Riemste grotchampignons als Kwaliteitsketen

Nieuws Productnieuws

Carrefour België lanceert een nieuwe Kwaliteitsketen Carrefour, de Riemstse grotchampignon. Dirk Jackers kweekt deze champignons in de grotten van Kanne bij Riemst.

Dirk Jackers startte 26 jaar geleden als student met de kweek van champignons, om na 25 onder de grond te trekken en er in mergelgrotten paddenstoelen te kweken.

Vroeger werden steengroeves vaak gebruikt voor het kweken van paddenstoelen. De constante temperatuur en de hoge luchtvochtigheid vormden de ideale omgeving voor de groei van deze lekkernij. Tegenwoordig maken de meeste Belgische kwekerijen gebruik van bovengrondse klimaatgestuurde kweekcellen. In België kweken nog slechts enkele champignonkwekers hun paddenstoelen ondergronds, op traditionele wijze. Dit natuurlijke kweekproces is erg arbeidsintensief, zowel door de natuurlijke omstandigheden in de grotten, als door de aanvoer van de compostzakken in de grotten.

Lage energieconsumptie

De kweek van champignons in groeven heeft een groot ecologisch voordeel: Dankzij een constante temperatuur dient men de groeven niet te verwarmen in de winter of te koelen in de zomer. Ook hoort men de luctvochtigheid aan te passen. Zo bedraagt de temperatuur in de mergelgrotten van Kanne het hele jaar door namelijk 11,5° C en de luchtvochtigheid 96 %. Dit zorgt ervoor dat de kastanjechampignon trager groeit, waardoor de textuur van deze champignon nog vaster is. Pas na zes weken kan een eerste keer geoogst worden. Nadien volgen er nog 2 tot 3 “vluchten”, of oogstcycli.

De Riemstse grotchampignons zullen verkocht worden per 400 g, voor € 3,49.

 

Lees ook ›› Alle producten (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››